Sera Zooportal Aqua World Prodac SanoPets 55
Aquarium.bg Аквариуми и терариуми MegaZoo Astario

Автор Тема: Каква техника ми е необходима за аквариума?  (Прочетено 13140 Пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглеждат тази тема.

Неактивен Boby_

  • Цихлидиот
  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 3 218
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
    • Моите аквариуми - описание, снимки и история.
Каква техника ми е необходима за аквариума?
« : четвъртък, 20 ноември 2008 г., 20:07 ч. »
Каква техника ми е необходима за аквариума?

Автор: Longanlon

Още за автора и неговия мироглед можете да видите тук:



Тук ще ви занимая с въпроса какви пособия са ви необходими, за да отглеждате рибки, колко струват те, за какво служат, от къде да се купят и кои марки са подходящи.


За да се занимавате с акваристика (т.е. да си гледате рибки и евентуално растения) са ви задължително необходими :

1. стъклен съд-аквариум с капак
2. термометър
3. нагревател
4. аквариумна помпа
5. лампа
6. маркуч за сменяне на водата със сифон

Нека направим уточнението още от сега - да набуташ няколко риби в буркан, бил той правоъгълен или не, не значи, че имаш аквариум. Онези от вас, които не смятат за нужно да отделят от бюджета си за покупката на някое от по-горните неща моля да не четат нататък и да се ориентират към друго хоби, което им е по сърце. Разберете - нямате ли дори едно от тях - нямате аквариум, а стъклен затвор, в който измъчвате горките животинки.

И така, едно по едно:
"Там, где торжествует серость, к власти всегда приходят чёрные."
А. и Б. Стругацкие, "Трудно быть богом"

Неактивен Boby_

  • Цихлидиот
  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 3 218
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
    • Моите аквариуми - описание, снимки и история.
1. Стъклен съд - аквариум
« Отговор #1 : четвъртък, 20 ноември 2008 г., 20:08 ч. »
1. Стъклен съд - аквариум


В него се налива вода, в която плуват рибите  , мисля, че сте наясно. Големината му зависи от мястото, с което разполагате, както и от рибите, които възнамерявате да гледате в него. Можете да го купите готов или да си го залепите сами, като последното е пипкава работа и лично аз не съм убеден, че излиза по евтино. Все пак ако искате да се мъчите ето я темата за това.

Аквариумът се прави от стъкло и силиконово лепило. Съществуват аквариуми с метална рамка  - те обикновено са по-стари, тъй като не мисля, че вече се правят такива. Ако разполагате с такъв можете да го използвате, след като проверите дали не тече - той не е по-лош от лепените, просто е много по-тежък. Друг вид аквариуми са изцяло летите от стъкло - правоъгълни (добре де - паралелепипедни) или кръгли - те не са подходящи за използване - лесно се чупят, а и често стъклото има дефекти - шупли и неравности, които изкривяват визията. Кръглите аквариуми пък са прекалено малки за каквото и да е. Продават се и т.н. аквариуми - комплект на различни фирми - те са с капак с вградена лампа, понякога с помпа и други екстри. За начинаещи те са просто идеални, но излизат неоправдано скъпо.

Какъвто и да е аквариумът - лепен или с рамка, той трябва да има капак - обикновено се продава с подвижен плъзгащ се такъв, който е много удобен. Ако няма - едно стъкло с малко по-големи (с по около половин - един см.) от на аквариума размери ще свърши работа. Капакът предпазва от попадане на прах и други боклуци (в изолирани случаи дори хлебарки) във водата, помага за запазване на температурата и пречи на водата да се изпарява, а на рибите - да изскочат навън.

В случай, че аквариумът е с по-голям обем (над 80 л примерно), той трябва да има допълнителни укрепващи стъклени лайсни на дългите страни - те пречат на стъклото да сеогъва от теестта на водата и намаляват вероятността от спукване.

Много важно е да изберете правилното място в дома си, където да сложите аквариума и този избор трябва да стане преди покупката .

Размерите могат да са каквито са ви удобни, но правилото е "големият не е за изпускане" - имайте пред вид, че в аквариуми по-малки от примерно 20 литра много трудно се гледат каквито и да е риби, а препоръчително е съдът ви да е поне 40, за да можете да гледате в него нормален брой риби и те да се чувстват добре. Има едно лесно правило, за определяне на броя риби, които можете да гледате в аквариума си - за всеки сантъметър риба ви трябва литър вода. Т.е. ако аквариумът ви е 50 л. можете да гледате в него 10-12 малки рибки (по около 5 см парчето) или 5-6 по-големи (по 7-8 см всяка - колкото по-голяма става рибата, толкова повече вода й е нужна на сантиметър). Разбира се, можете да вкарате и повече риби на по-тясно място, но тогава те просто няма да се чувстват добре и никога няма да станат толкова красиви, колкто биха могли, дори и да оживеят.

Идеални пропорции дължина/височина(дълбочина/ширина за аквариумите практически няма. Все пак повечето магазини продават стандартни аквариуми, които по правило са прекалено тесни за сметка на по-голямата си височина. Запомнете - не е добре аквариумът да е прекалено висок, тъй като няма да можете да стигате дъното, като бръкнете вътре (когато пълен с вода, искам да кажа). 

От колко дебело стъкло ще бъде направен аквариумът, зависи от това колко е голям и дали е дълъг (дългата предна стена понася по-голямо натоварване).

Съвети при покупката:

- Аквариум можете да си купите общо взето от всеки зоомагазин със стоки за рибки. Или от съботния пазар в София. Или - най-добрият вариант - да си го поръчате на стъклар, но нека той да има опит в правенето на аквариуми, а не вие да му обяснявате какво и как - и без това не знаете. Така е и по-евтино.

- Огледайте добре аквариума - вижте дали някой от ръбовете му не е 'чукнат' и счупен. Ако е така, на репликата на продавача "А, нищо му няма!" отговорете "Може да е така, но искам друг.". Ако откаже - потърсете в друг магазин. Същото важи ако стъклото е одраскано, има мехурчета в него (това се случва рядко) или дори ако съдът е мръсен - това значи, че не е съхраняван добре и най-малкото, че ще трябва да го миете много по-усърдно.

Имайте пред вид, че цената на аквариума зависи главно то дебелината на използваното за направата му стъкло. Не плащайте повече от 40ст. за литър от аквариум (+стъклен капак), направен от 4мм стъкло (това са повечето аквариуми до около 70л.). Стандартната цена е 30-35 ст. за литър, което прави 15 - 20 лева за петдесет литров аквариум. За аквариуми от 6мм стъкло цената е малко по-висока - 45-50 ст./литър, а за 8 и 10 мм стъкла вече хвърчи много нагоре, тъй като тези стъкла са доста скъпи и се обработват по-трудно.
"Там, где торжествует серость, к власти всегда приходят чёрные."
А. и Б. Стругацкие, "Трудно быть богом"

Неактивен Boby_

  • Цихлидиот
  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 3 218
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
    • Моите аквариуми - описание, снимки и история.
2. Термометър
« Отговор #2 : четвъртък, 20 ноември 2008 г., 20:08 ч. »
2. Термометър



Термометърът се използва за измерване на температурата на водата в аквариума. Това се налага, тъй като повечето рибки са много чувствителни към нея. На пазара в България се предлагат основно два вида аквариумни термометри.

Едните са т.н. залепваща се лента.



Представляват пластмасова черна лента с изписани градуси, която се залепва отвън на стъклото на аквариума и променя цвета си в зависимост от температурата. Този вид термометри не са подходящи и не съветвам никой да си купува такъв - те нито са дълготрайни, нито са точни.

Вторият вид е стъклен термометър,



който се поставя върте в аквариума и се залепва посредством вакуумна гумичка за стъклото така, че долната част на термометъра да е приблизително по средата на дълбочината на аквариума. Той е пълен със в повечето случи червен на цвят спирт и зоната от 25 до 30С е отбелязана със зелено, тъй като според производителите при тази температура рибите се чувстват най-добре, което не е вярно. Този тип термометри са много надеждни, дълготрайни и точни.

Съществуват, разбира се, и електронни термометри,



но те са твърде скъпи, а и точността от 0.1 градуса която дават едва ли е необходима за целите на акваристиката, освен при отглеждането на бебетата на някои много капризни риби.

Съвети при покупката:

 - Цената на един стъклен термометър е 2-3 лева. В зависимост от марката такъв може да се продава и за 10лв, но той с нищо не е по-добър от по-евтините варианти.

 - Вакуумната гумичка, в случай, че се продава отделно, е на цена 10-50 стотинки и е най-добре да си изберете бяла или прозрачна. Проверете дали дупката й е достатъчно широка, за да пъхнете в нея термометъра. И дали е достатъчно тясна, за да не се вади той лесно от там, а да е здраво захванaт.

 - Преди да платите проверете дали не искат да ви метнат със счупен термометър - когато го накланяте в ръце нищо в него не бива да се движи, камо ли пък да се чува звънене на стъкло. Тънкото червено стълбче спирт, което показва температурата не трябва да е прекъснато (да има мехурчета).

Ако счупите термометъра:

Без паника! Това не е живачен термометър и не е отровен. Дори да се е счупил вътре в аквариума, рибите ви няма да пострадат от това - спиртът в термометъра е съвсем малко и изобщо няма да им навреди. Просто внимателно извадете всички стъкълца от дъното и за в бъдеще закрепвайте по-здраво вакуумната гума.
"Там, где торжествует серость, к власти всегда приходят чёрные."
А. и Б. Стругацкие, "Трудно быть богом"

Неактивен Boby_

  • Цихлидиот
  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 3 218
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
    • Моите аквариуми - описание, снимки и история.
3. Нагревател
« Отговор #3 : четвъртък, 20 ноември 2008 г., 20:09 ч. »
3. Нагревател


Както споменах и по-горе, повечето авариумни рибки са тропически, така, че за да живеят нормално им е необходима постояна температура. За различните видове тя е варира (как точно може да разберете тук), но при всички случаи тя е по-висока от нормалната температура в стаята. Поради това се налага тя да бъде изкуствено поддържана.

За тази цел в акваристиката се използва нагревател с термостат. Това е просто устройство, което веднъж нагласено, автоматично се включва и изключва така, че да осигури желаната температура. Представлява обикновено нещо като стъклена 'епруветка' с разни джаджи вътре и пластмасова запушалка, от която излиза кабел. Нагревателят се поставя в аквариума, закрепва се вертикално за стъклото с 2 вакуумни гумички и се включва в електрически контакт.

За по-напредналите в акваристиката остава упражнението по изработването на дънен нагревател, който се слага в грунда и затоплената от него вода по принципа на конвекцията се изкачва нагоре.

 В заисимост от обема на аквариума на вас остава да изберете колко мощен нагревател да купите. Имайте пред вид, че ако държите аквариума си в отопляван апартамент ще ви е необходима мощност на нагревателя от около 1-1.5W на 2 л. вода или 50W нагревател (такива са най-малките) за аквариум до 70л. Ако стаята ви е по-топла, смятайте с по-малката цифра, а ако е по-студена - с втората. Няма страшно и ако нагревателят ви е по-мощен - тогава той просто ще работи по-малко.

У нас се предлагат няколко марки нагреватели, които варират по цена и качество както следва:

RESUN - евтина китайска марка. Макар да имат пропуски в качеството на уредите си, аз лично смятам, че нагревателите им са приемливи. Цените им са най-ниските от тези на нагревателите, между които ви съветвам да избирате и варират от около 12 лв. за 50W до 30-40 лв. за 150W.
AquaEl - полска фирма, предлагаща идеалното съотношение цена-качество. T.e. приемливо качество на ниска цена. Това изобщо не значи, че уредите им не се развалят, а по-скоро, че го правят изненадващо рядко. В повечето случаи нагревателите им работят безотказно много години. Цените са малко по високи от тези на китайските -
Tetra и Sera - немски фирми. Ако търсите качество и сигурност и сте готови да платите малко повече за тях, тук ще ги намерите. Цените им са в порядъка 25-45 лева, но дългогодишното използване няма да попречи на вашия нагревател при правилна експлоатация да си работи перфектно.

Други, не толкова известни на българския пазар, но за това пък много качествени (и по-скъпи де) продукти са тези на Dupla, Eheim , Jager, Hagen.

Съвети при покупката:

 - Не си купувайте нагревател-боклук! Така наричам българските, турските и повечето китайски продукти (без RESUN), тъй като стават само за боклука. Те се продават 'насипно'- без кутии на народни цени от порядъка на 7-10 лева, направени са изключително некачествено, не са херметизирани и могат не само да сварят рибите ви, но и да ви изгорят ел.инсталацията. Бъдете сигурни, че продавачите в повечето магазини ще ви предложат точно от тези боклуци и ще ви уверят, че са качествени. Не им вярвайте!. Най-лесно ще познаете качествения нагревател по това, че се продава с кутия и упътване.

 - Не си купувайте нагревател без термостат! Такива са по-старите нагреватели. Именно термостатът включва нагревателя, когато водата в аквариума започне да изстива и го изключва, когато се затопли достатъчно.

 - Проверете дали нагревателя ви не е счупен преди да го платите. Това е малко вероятно и най-често се дължи на лошо транспортиране, но за всеки случай ако кутията не е запечатана настоявайте да я отворите и да го разгледате и включите. Когато го разклатите (леко все пак) в него нищо не бива да се движи или да дрънчи. Копчето отгоре трябва да се върти плавно сравнително лесно, но да не е хлабаво. Ако опаковката е запечатана, тя трабва да е запечатана.

 - ако нагревателят се продава без вакуумни гумички - купете и от тях. Две са достатъчни, като трябва да проверите дали тялото на нагревателя влиза в техните отвори и дали не се движи лесно там - трябва да го държат стегнато.

Съвети при експлоатация:

И така, чече сте се сдобили с подходящ нагревател. Време е да го монтирате в аквариума. Няма значение, че е пролет (примерно) - нагревателят може да стои включен в контакта - той просто няма да заработи освен ако водта не стане достатъчно студена. Лятото може и да го махате, но не е проблем и да си стои.

Първото, което трябва да направите е да забележите скалата с градуси, която нагревателят има в горната си част. На нея, посредством въртящото се копче отгоре вие нагласяте температурата, която желаете да се поддържа в аквариума. Внимание: скалата е ориентировъчна и дори при по-скъпите модели не е съвсем точна. Разминаването може да е от 2-3 градуса дори, затова за сега я нагласете да показва 24С.

После е ред на вакуумните гумички - ако са на специална фирмена рамка - добре. Но ако са отделно, трябва да ги 'нахлузите' на нагревателя. Това се прави така, че по-горната гума да е възможно най-високо (до пластмасовия капак), а по-долната да е малко над реотана, който е намотаната жица вътре в долната половина на стъкленото тяло.

Следва поставянето в аквариума. Нагревателят се фиксира с гумичките вертикално така, че пластмасовата му капачка да е извън водата.  Ето така. При по-качествените марки е възможно и поставяне изцяло под водата, тъй като би трябвало да са добре херметизирани, но аз не ви съветвам да си насилвате късмета.

Включвате нагревателя в контакта и той би трябвало да започне да нагрява - при това светва една малка лампичка на него. Внимание: не го включвайте извън водата  - ще изгори. Дори не го вадете от аквариума 5 мин след като е бил включен - изчакайте да се охлади. Както вече казах, нагревателя е автоматичен и сам поддържа температурата, на която е настроен. Вашият го нагласихте на 24С, но той вероятно няма да е точен, така, че в следващите дни с копчето внимателно коригирайте, като се ръководите от показанията на термометъра, докато нагласите тази температура на водата, която е подходяща за вашите рибки. Веднъж нагласите ли всичко както трябва, нагревателят ще си работи с години без поддръжка.

Ако в нагревателя влезе вода:

Нагревателят е електрически уред и всяко попадане на вода във вътрешността му може да предизвика късо съединение! Поради това бъдете внимателни и не въртете или по друг начин подлагайте на изпитание здравината на пластмасовата му капачка! Ако забележите, че в стъкленото тяло е проникнала вода, незабавно изключете нагревателя - понататъшното му използване може да е опасно!
"Там, где торжествует серость, к власти всегда приходят чёрные."
А. и Б. Стругацкие, "Трудно быть богом"

Неактивен Boby_

  • Цихлидиот
  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 3 218
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
    • Моите аквариуми - описание, снимки и история.
Отг: Каква техника ми е необходима за аквариума?
« Отговор #4 : четвъртък, 20 ноември 2008 г., 20:10 ч. »
4. Аквариумна помпа/филтър



Аквариумната помпа или филтър е устройство, което засмуква вода и после я изпомпва, изпълнявайки две важни функции: движи водата в аквариума, като при това я прекарва през някаква филтрираща материя (дунапрен, вата и др.). 

Значението на този уред за всеки аквариум е много голямо. От една страна, създавайки движение на водата, помпата предотвратява 'заблатяването', и поддържа приблизително еднаква температура в долната и горната част на на аквариума (иначе топлата вода отива отгоре или е такава само до нагревателя, а тази до дъното изстива). Това движение на водата (и по-специално на повърхността й) разтваря в нея кислород от въздуха, който е необходим за дишането на рибите. От друга страна, прекарвайки водата през филтърния пълнеж (дунапрена или каквото има там) спомага за отстраняване на твърдите частици, които я помътняват, а бактериите, живеещи в пълнежа преработват вредните вещества от изпражненията на рибите до сравнително безвредни такива, които растенията могат да усвояват.

  Внимание! Тук не става въпрос за т.н. помпичка, която е въздушен компресор, подаващ въздух на мехурчета в аквариума и чиято функция за акваристиката в наши дни е малка, макар навсякъде да се продава. Тя изпълнява някои от функциите на помпите/филтрите, но не е техен качествен заместител. Изглежда горе долу така.Такава (или подобна) аз ви съветвам да си купувате, само ако ще правите наистина малък аквариум - 20-30л. В този случай ще ви е необходим един от онези дунапрени, който ще ви дадат в магазина, камъче за мехурчета, вакуумна лепенка и малко кранче, което се слага на маркуча и с него се регулира подаването на въздух от помпата. Но пак повтарям - това е само за малки аквариуми!


Прието е в зависимост от вида аквариумните помпи да се разделят на два основни типа:

Вътрешни,
които се наричат "потопяеми помпи" или "вътрешни филтри" и се поставят вътре в аквариума. Те са сравнително малки и изглеждат така или така. Представляват малка перка, скрита в горната част на пластмасовата кутия, която 'засмуква' вода през отворите отдолу, прекарва я през дунапрена в долната част и я 'изплюва през отвора отгоре ето така. Това са най-използваните помпи за аквариуми до 100 литра и аз ви препоръчвам да си закупите именно такава. Най-евтините са по около 16-17 лева.

Понякога вместо цяла вътрешна помпа производителите продават само т.н. пауърхед, който по същество представлява горната част (тази с перката) на помпата, като отдолу всеки може да си прикачи дунапрен с размер по желание от тези, които се продават в магазините. Пауърхед-ите от добрите фирми по нищо не отстъпват на целите им помпи. Нещо повече - дори са по-добри, защото можете да им сложите колкото искате голям дунапрен (до 10 пъти).

Външни,

Биват малки


и големи


, като на малките англичаните им викат power filtes, a големите се наричат още 'канистрови' или 'кофи' - те са именно няколколитрови пластмасови кофи, които са извън аквариума (малките могат да се закачат от външната му страна) и посредством пъхнати в него маркучи засмукват и връщат вече филтрираната вода. Това е 'тежката артилерия' на акваристиката - използват се в аквариуми над 100 литра, понякога заедно с вътрешен филтър. Тяхното предимство е, че прекарват водата през голямо количество филтриращи материали - специална вата, пореста керамика, активен въглен и др. като по такъв начин осигуряват физичната филтрация заедно с биологична (бактериите, помните) и химическа такава. Големите външни филтри са задължителни, ако имате голям аквариум, а малките външни са идеалното решение за аквариум около 80-100 литра. Цените им започват от около 100 лева, а таванът е небето...

Колко скъп да купите?

Това зависи от аквариума и финансовите ви възможности. Общо взето понеже филтрите имат движещи се части, те много по-лесно се повреждат в сравнение с другата аквариумна техника, поради което е изключително важно те да са качествени, което се постига на съответната цена.

Можете да видите отзиви на потребители ТУК и да прецените сами.


Колко мощен да купите?

Това зависи от големината на аквариума ви.
Мощността на аквариумните помпи се определя от техния дебит т.е. колко литра вода "прекарват" за един час. На кутията на всеки филтър, независимо от вида му има информация какъв е дебитът му и упътване за колко голям аквариум е предназначен. Като правило тези упътвания не са много точни и винаги е по-добре да си вземете малко по-мощен филтър. Всъщност можете да си го сметнете и сами - за един час цялата вода в аквариума ви трябва да минава през филтъра между 4 и 6 пъти. Например ако имате 50 л. аквариум, необходим ви е филтър минимум 200 л/час, а най-добре 300. За аквариуми над 120л. е задължителен външен филтър със съответния дебит. Разбира се, това важи за аквариуми с риби. Ако искате да гледате повече растения и малко риби, може да вземете и по-слаб филтър.

Друга важна характеристика на филтъра е неговият обем - колко филтриращ материал (дунапрен/вата/керамика или друго) може да се сложи или има вътре. Колкото повече, толкова по-добре.

Съвети при покупката

 - Всички качествени филтри се продават с гаранционна карта, която дава най-малко 12, а най-често 24 месеца гаранция. Уверете се, че търговецът ще я попълни.

  - В кутията на филтъра трябва да има най-различни допълнителни части - втулки, маркучета и др.

Съвети при експлоатацията на вътрешен филтър
 
- Вътрешният филтър си има специална стойка, която се залепва с вкуумни гумички за стената на аквариума, а самият филтър се закача за нея вертикално така, че долната му част да е на около 5 см. от дъното на аквариума.

 - При пускането недейте да се палшите от мехурите, които излизат от филтъра - те ще спрат веднага, след като той се напълни с вода и заработи.

 - Отгоре на филтъра (на някои модели чрез специална втулка за дупката, от която излиза водата) може да се прикачи маркуч, който да излиза извън водата и чрез който филтърът да смуче и въздух, правейки мехурчета. Този вариант е безсмислен, освен ако нямате наистина много риби в малък аквариум, което аз не препоръчвам по никакъв начин, така, че...

 - Филтърът се почиства на всеки десетина дни. Може и на две седмици да речем. За целта той първо се спира от контакта. После се вади и се отнася на мивката (внимавайте да не му намокрите щепсела). Там го отворете според указания в упътването начин  - най-често му се дърпа долната част - и се вади дунапрена от там. Този дунапрен се мие на чешмата с хладка вода и без сапун - просто се изплаква и то не много усърдно, защото в него живеят полезни бактеии, които ние не искаме да премахнем. Самото пластмасово тяло на филтъра няма какво толкова да го миете, може да го изплакнете и него ако ви е по сърце, след което сглабяте всичко, връщате в аквариума и пускате.
"Там, где торжествует серость, к власти всегда приходят чёрные."
А. и Б. Стругацкие, "Трудно быть богом"

Неактивен Boby_

  • Цихлидиот
  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 3 218
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
    • Моите аквариуми - описание, снимки и история.
5. Лампи за аквариума
« Отговор #5 : четвъртък, 20 ноември 2008 г., 20:12 ч. »
5. Лампи за аквариума


Всеки си взема аквариумни рибки, за да ги гледа, а това е невъзможно без осветление. За това над аквариума се поставят една или няколко лампи, които да го осветяват през деня. Освен това, растенията в аквариума се нуждаят от достатъчна по сила светлина, за да могат да се развиват.

Слънчевата светлина не е добър вариант за аквариума поради няколко причини. Преди всичко, тя е непостоянна - слънцето се мести (фактически Земята се мести, но ... разбрахте ме) има облачни дни, през зимата денят е по-къс... Освен това, слънцето съвсем не дава светлината, необходима на аквариума да изглежда по най-добрия начин - стъклата отразяват част от него и се получават неприятни отблясъци, рибите, разглежани на слънчева светлина в повечето случаи са бледи и неатрактивни. Освен това слънчевата светлина благоприятства развитието на низшите водорасли по стъклата.

Пък и да си го кажем направо - един аквариум е най-впечатляващ вечер, когато лампата му свети, а в стаята е тъмно.

В акварстиката се използват предимно луминисцентни лампи, т.н. пури. Това е така не само, защото са най-удобни за слагане по дължина на аквариума, но и защото дават равномерна светлина, не произвеждат много остатъчна топлина и не харчат много ток, за разлика от обикновените крушки, 96% от енергията на които става на топлина и едва 4% на светлина.

Каква лампа да купите?

Аквариумна. Продават се луминисентни лампи за аквариуми, които изпълняват две функции повече от обикновените - те са изработени да светят със специален спектър така, че да подсилват багрите на рибите и едновременно с това да способстват за по-добрия растеж на водните растения. У нас най-разпространени са лампите на английската фирма Sylvania и по специално моделите Gro-lux (която дава червеникава светлина и подсилва пурпурните багри) и AquaStar (която пък дава синкава светлина и подсилва синьото). Други по-известни марки и модели са Flora-Glo и Sera Tropic Sun.

Лично аз не ви съветвам да експериментирате с разни други лампи, които не са предназначени за аквариуми - обикновенни, енергоспестяващи, халогенни и т.н. Някои акваристи с успех използват обиновенни луминисцентни лампи, но цената само на българските е по-ниска, а качеството им не е добро.

Всъщност, ако отглеждате само рибки, без растения (или малко и непретенциозни растения), можете да сложите каквато лампа си искате - дори и без лампа, стига денем да не са съвсем на тъмно. Рибките ще си живеят без проблем, но пък вие няма да можете да ги наблюдавате пълноценно. Всъщност хората, които размножават риби за продажба точно така ги отглеждат.

Toва, разбира се, са само препоръки - ако имате фантазия и сръчни ръце можете да направите прекрасно осветление за аквариума си от малките спот-лампи, а ако ви се намират повече пари един метал-халогенен прожектор е идеалният вариант за тези, които отглеждат растения. Ако сте начинаещ обаче ви съветвам да се придържате към аквариумните луминисцентни лампи.

Колко силна лампа да сложите?

Това зависи дали ще гледате водни растения. Рибите нямат нужда от силна светлина, както и някои от растенията. Нужното количество светлина може лесно да се изисли с формулата ват за литър вода. За да бъде нормално осветен един аквариум му е нужен горе-долу 1 ват на 2-3 л вода (0.3-0.5W /л т.е. около 30-40W за 80л. примерно). На тази светлина рибите ще се чувстват чудесно, а повеето растения ще се развиват добре. Ако смятате да гледате повече видове растения обаче, тази осветеност съвсем няма да ви е достатъчна - доста от тях изискват по-силна - от порядъка на 2W на 3л. вода (0.6-0.75W/л), а най-взискателните - 1W за 1л. Слабо осветен е аквариум с 1 ват на 3-4 л. вода (0.25-0.3 W/л). У нас лампите се продават основно два размера луминисцентни лампи - 60см, които са с мощност 18 W и 120 см-36W (има и по-малки - 8W, но те са за много малки аквариуми, с каквито не ви съветвам да се занимавате. Напоследък виждам да се продават и 90 см, както и 105 см. лампи). Поради това изчисленията за ват/литър могат да са само приблизителни - ако си послужа с по-горния пример за аквариума 80л вие няма да можете да намерите 40W осветление. Ще бъдат две лампи по 18W, общо 36. Ако растенията ви го изискват, сложете 3х18=54W, което е около 2W за 3л вода.

Ако имате само риби, без растения, силата на лампите не е от значение - можете да си сложите каквито ви душа иска лампи, дори да гледате рибките си без лампа. Но това, разбира се, ще означава, че аквариумът ви няма да изглежда добре...

Колко струват?

Цената зависи от марката, модела и разбира се търговската надценка. Sylvaniq Grolux се продават по около 10 лева за една пура 60см/18W, Sylvania AquaStar - от 10 до 15, а Sera - можете да видите тук сами.

Как се монтират?

Луминисцентните лампи се монтират на специален капак отгоре на аквариума или напрво се поставят въру стъкления капак, тъй като специални капаци в България практически не се продават и всеки трябва а се спасява, както знае. Отвътре капаците обикновено са облицовани с фолио, за да отразяват светлината обратно към аквариума. Така се пести мощност на лампите, тъй като не се губи светлина. Капаците се правят от различни материали - ламарина, талашит, дърво.

Ако нямате намерение да се затормозявате с изработката на капак, в някои зоомагазини се продават 'тела' за аквариумни лампи, изработени от ламарина. Доколкото показва опитът ми, не предлагат кой-знае какво повече от обикновените тела (които можете да намерите във всеки магазин за електроуреди) а са доста по-скъпи.

Колко дълго да светят

Това е един изключително важен въпрос, на който трябва да се отдели полагащото му се внимание.

Рибите, както и растенията спят през нощта. За това нощем лампата се изгася и сутрин се светва. Времето, през което аквариумът е осветен не бива да превишава 11 часа на денонощие, а ако осветлението е по-силно - 9 часа. Ако лампата свети по-дълго, от това се възползват всякакви видове зелени водорасли и скоро аквариумът заприличва на жабуняк. А рибите, оставени без време за сън се стресират и стават бледи, неатрактивни и податливи на болести. Повече за стреса Боби е написал тук.

За по-мързеливите са направени едни хубави таймери, които могат да влючвт и изключват осветлението в зададен предварително час всеки ден. Китайските механични такива са по 6-9 лева и вършат идеално работата си. По-качествените са електронни и са по 20, но вие си решавате. Аз съм с китайски.

Няма особено значение от колко часа свети лампата - важното е да свети колкото време трябва. Ако искате да си гледате аквариума вечер след работа, нагласете лампите да сетват в 13:00 и да угасват в 22:00 примерно. Ако денем сте си в къщи, може да светват в 9:00 и да гасят в 20:00 - изобщо, както ви е удобно. Имайте пред вид, че е добре да нахраните рибките поне половин час преди угасване на лампите, за да могат да оберат храната и да не загние тя през нощта.
"Там, где торжествует серость, к власти всегда приходят чёрные."
А. и Б. Стругацкие, "Трудно быть богом"

Неактивен Boby_

  • Цихлидиот
  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 3 218
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
    • Моите аквариуми - описание, снимки и история.
6. Маркуч за сменяне на водата
« Отговор #6 : четвъртък, 20 ноември 2008 г., 20:15 ч. »
6. Маркуч за смяна на водата



Може би това пособие изглежда маловажно в очите на неопитния акварист, но скоро след напълването на аквариума, особено ако той е по-голям и първите смени на водата неговото значение се вижда ясно.

В зависимост от филтрацията и броя риби, водата в аквариума се сменя в различно количество и на различни интервали (Повече за смените на водата прочетете тук). Това се прави за да се почисти аквариума от боклуците, които рибите произвеждат и става посредством маркуч на принципа на скачените съдове.


Колко дебел маркуч?

Маркучът, който се използва може да е с различна дебелина - от 4 до 12 мм вътрешен диаметър, като изборът ви зависи от обема на аквариума. Ако имате голям аквариум, пак можете да използвате тънък маркуч, но просто водата тече много по-бавно по него. Ако пък сте с малък аквариум и дебел маркуч, водата ще изтича преди още да сте успели да почистите дъното. За аквариуми до 150 л. 4-5 мм. е достатъчна вътрешна ширина.

Колко дълъг маркуч?

Имайте пред вид, че с него ще се налага да стигате до дъното на аквариума. Т.е. ще ви е необходим маркуч с дължина около два пъти и половина колкото височината на аквариума. Много дълъг маркуч не е нещо страшно - винаги може да го отрежете.

Крушата!

Значи, в долната част на маркуча се поставя едно нещо, което се прави от пластмаса и прилича на отрязана отдолу круша. С негова помощ можете да разбутвате грунда по дъното и да изсмуквате боклуците без опасност в маркуча да попаднат камъчета. Много е удобно и работи така:

Да, знам че се пише мАркуч, просто не ми се занимава а оправям картинката.

Да купите или да си направите?

Да купите специален маркуч можете от по-добрите акваристични магазини - цената му е около 7-8 лева - марков е все пак, гофиран и прозрачен.

Според мен обаче не си струва - всеки може да си го направи сам, като за целта му е необходимо само моментно лепило или силикон, самият маркуч, който се купува от магазин за домашни потреби или железария (за използвах стария от подвижния си душ...) и подходяща по големина пластмасова бутилка. За малки аквариуми се използва някоя малка бутилка от ... лакочистител да кажем или Визин, а за големи - от половин литър кока-кола. Важното е гърлото й да е горе-долу толкова голямо, че маркучът да влезе в него. След като отрежете дъното на бутилката, просто вкарайте маркуча 1-2 см в гърлото и го залепете добре с лепилото. Това е.

Как става почистването?


Важното е, съдът, в който изтича водата да е по-ниско от аквариума. Потапяте в аквариума крушата и леко смуквате вода през маркуча.  След това, още преди водата да е стигнала до устата ви го изплювате и насочвате към кофата (примерно). Водата започва да си тече, а вие с крушата шарите по дъното и събирате говната на рибите и другите боклуци. След това доливането става с чиста вода по обратния начин - трябва само кофата да е по-високо от аквариума (на стол или ако е малка - на ъгъла на самия аквариум (повишено внимание тук - стъклото може да се счупи - не препоръчвам този вариант!). В по-големите аквариуми доливането на вода става с обикновен маркуч направо от чешмата (тъй като някак не е удобно да разкарваш 150 л. вода с кофи).

Някои препоръчват вместо да засмуквате с уста вода от аквариума (и шанса тя да стигне до устат ви), предварително да напълните на чешмата маркуча с вода и после като потопите единия му край водата сама а почне да изтича. Това си е излишно престарaване - съвсем малко ловкост е нужна, за да не пийнеш аквариумна вода - намен не ми се е случвало от 3-ти клас.
"Там, где торжествует серость, к власти всегда приходят чёрные."
А. и Б. Стругацкие, "Трудно быть богом"

 



Rainbowfish България Retro Club Varna Live Club Интернет магазин за модерната жена OFFRoad България

Бърз конвертор
oF ◄► oC ин. ◄► см. гал. ◄► л.