Аквариуми > Осветление

ОЦУ или особено ценни указания

(1/3) > >>

Виолета:
Тази тема е за всички, които имат намерение да се справят сами с осветлението на аквариума.

Има няколко важни неща, с които трябва да се съобразите, когато решите да правите капак с осветление.
 
Първото от тях е да се ориентирате какви лампи ще използвате. Широко използвани са луминесцентните лампи – за почти всякакъв размер аквариуми от 50 см нагоре могат да се намерят подходящи пури. За по-малките аквариумчета има енергоспестяващи лампи, които ще светят дълго и няма да излязат от габарита на съда. Все пак добре е тези неща да бъдат съобразени още преди да сте измислили какъв аквариум да си поръчате или изработите сами. За това прочетете тук.

След това си задайте въпроса  "Какво искам от осветлението?" Дали ще отглеждате растения и какви ще бъдат те, дали искате да виждате рибките с по-ярки цветове – всичко това зависи от осветлението. На нашия пазар вече има достатъчно видове лампи, с които да бъде осигурено желаното осветление.

Стигаме до въпроса с изработката и нагазваме в по-дълбоки води.
Самите капаци могат да бъдат от различни материали. Често капакът е от същия материал като шкафа – ПДЧ или някакви подобни плоскости. Тук трябва да съобразите, че тези материали обикновено са хигроскопични, т. е. поемат влага и могат да се деформират, а това е нежелателно. От друга страна лампите отделят топлина и увеличават изпарението на водата. Това изпарение е неблагоприятно и за електрическите компоненти в капака – лампи, фасунги, баласти и пр. Как да се справите с проблема? Пробийте отвор на задната стена на капака – един или още по-добре два – за да осигурите естествена вентилация на капака. Ако можете да намерите вентилаторчета от компютърно захранване – още по-добре. Тогава можете да пробиете двата отвора на двете странични стени на капака и да монтирате вентилаторите така, че единият да вкарва въздух отвън, а другият да го изкарва от капака. Възможен е и вариант само с един вентилатор (но отворите пак трябва да са два), който да вкарва или изкарва въздуха под капака. Смятам първия вариант за малко по-добър, тъй като предпазва донякъде вентилатора от влагата. Всъщност това е допълнителна екстра; практиката показва, че и без вентилатори – само с вентилационни отвори – няма да получавате нежелан конденз и осветлението ще работи без проблеми.

Дотук добре. Сега трябва да помислим как да "запалим" лампите. Консултирайте се със специалист, но преди това запомнете, че ако искате да разчитате на осветлението, е добре да инвестирате малко повече в т. нар. ЕПРА - електронна пусково-регулираща апаратура (или накратко електронен баласт). Има различни видове ЕПРА. Когато купувате, трябва вече да знаете какви точно и колко на брой лампи ще палите. За малките мощности – 15 и 18 W – има баласти, които палят 1, 2, 3 или 4 лампи. За 15 W отделни баласти няма, ползват се такива за 18 W. За по-големите мощности има баласти за 1 или 2 лампи. 30-ватовите лампи се палят с баласти за 36 W. Ориентирайте се към маркови баласти – „Philips”, „Osram”, „Vossloh-Schwabe” – при това се поинтересувайте какъв е точно баластът - с топъл или студен старт на лампите. Баластите със студен старт са по-евтини, но товарят лампите повече и им съкращават живота. Не ви съветвам да правите компромиси или направо да идете на китайски баласт за 4-5 лв. Вярно е, че има такива баласти, които могат да изкарат дълго, но за съжаление не е сигурно на какъв ще попаднете. Схемата на свързване на съответния баласт е отпечатана върху него. Разгледайте я внимателно и преценете дали всичко ви е ясно. Ако не е – консултирайте се със специалист. Хубавото в случая е, че дори и да не се справите със схемата, малко вероятно е баластът да изгори. Обърнете внимание и на останалата информация върху етикета. Обикновено марковите баласти имат изисквания за къси проводници към някои от клемите. Ако баластът е Philips това изискване трябва да се спази строго, макар че няма да намерите колко къси трябва да бъдат "късите" проводници. Препоръчително е тези проводници да не са повече от 50-60 см. За баласти Осрам вероятно ще намерите изискването конкретизирано... Когато опроводявате схема с 2 лампи и един баласт се стремете схемата да е симетрична. Това е особено важно, когато разположението на лампите е шахматно - "късите" проводници трябва да са приблизително еднакво къси, независимо че разположението на баласта е асиметрично. Преди да пробвате с лампите – проследете още веднъж веригата и се убедете, че сте изпълнили схемата вярно. Вариантът за конвенционално запалване, т. е. с дросел и стартер, е по-добре да не го коментираме изобщо. Ако някой се интересува – мога да му обясня лично, но не го препоръчвам, защото е по-неикономично, дроселът грее и не е добре да се монтира върху нещо, което не може да играе ролята на радиатор, лампите примигват и съответно горят по-често, а ефективността на осветлението ще е по-малка с 30-тина процента.
Дотук всичко, което написах, се отнасяше за лампи Т8 – с диаметър 26 мм. Ако искате лампи Т5, запомнете – те се палят само с електронен баласт.

Избрахме и запалване. Време е да помислим за фасунгите. Нужно ли е да бъдат влагозащитени? Отговорът е – не. Ако в капака е осигурена вентилация, дори и без вентилатори, влагозащитените фасунги не са необходими. Ако пък не е осигурена вентилация - те са по-скоро вредни, отколкото полезни, защото в тях кондензира влага и ги поврежда след време. Така че изберете обикновени фасунги – те са значително по-евтини и ще ви свършат работа.

Какви проводници да изберем за опроводяване? Най-удобен е едножилният едножичен проводник ПВА-1, защото най-лесно се закопчава във фасунгите и безвинтовите клеми на ЕПРА. Тук важи практическото електротехническо правило "квадрат на киловат". С други думи, ако нашето осветление ще съдържа дори 6 лампи по 58 W – т. е. 348 W инсталирана мощност – достатъчно е да използваме проводник 0,5 mm².
Още подробности...Фасунги за Т8Фасунги за Т8Стигнахме до въпроса да използваме ли рефлектори. Да, горещо ги препоръчвам. Рефлекторите ще увеличат ефективността на осветлението – колко точно ми е трудно да кажа, зависи от самите рефлектори. Тяхната геометрия трябва да отговаря на самата лампа, т. е. не е препоръчително да ползвате рефлектор за лампа Т5, за да увеличите ефективността на Т8. Отново се консултирайте. Важно е да знаете, че при опроводяването рефлекторите трябва да бъдат заземени, както и всяка друга метална част, ако не искате често да се "здрависвате" с индуцирани в тях напрежения.

Задължително ползвайте лустер-клема, не захранвайте директно баласта от мрежата. Това са стандартни електротехнически изисквания.

Един друг въпрос, който се задава често – дали да не ползваме метал-халогенни прожектори. Зависи от случая. Когато избирате такъв прожектор, трябва да имате предвид, че в зависимост от височината, на която го монтирате, той ще свети на по-голямо или по-малко петно. Ще грее многократно повече, отколкото луминесцентните пури, следователно влагата в помещението ще е значителна. През лятото ще повишава много температурата на водата, което значи, че ще трябва да мислите за съответно охлаждане. Не е за пренебрегване и аргументът, че съдът трябва да е открит. От друга страна светлината, която ще достига дъното, ще е повече и под петното ще можете да си позволите и много светлолюбиви растения, дори и на по-голяма дълбочина. Затова преценете плюсовете и минусите и избирайте.

Запомнете, че колкото е по-отдалечен източникът на светлина, толкова по-малко светлина ще достига до дъното. Това е важно за т. нар. пенделно осветление, т. е. когато капакът виси над аквариума. Осигурете възможност за повдигането му, когато ще почиствате аквариума. През останалото време капакът трябва да е максимално близо до повърхността на водата или предпазното стъкло. И понеже стана дума за предпазно стъкло – от гледна точка на електрическите компоненти е добре да го има. Но то трябва да е чисто, за да може светлината да прониква през него.

Предвидете и таймер – независимо дали електронен или механичен – за да не се грижите кога да включвате и изключвате осветлението. Това е особено важно, когато ще отсъствате за няколко дни – рибките можете да оставите без храна няколко дни, но растенията в аквариума не бива да остават нито с непрекъснато включено осветление, нито на тъмно.

Накрая ето и малко нагледен материал: http://picasaweb.google.bg/vily.sav/AquariumLighting#

Надявам се с ваша помощ да допълним и обогатим тази статия.

www.astario.eu

   

marty1993:
Искам да знам малко повече относно електро-енергията, която консумират лампите и/или баластите
Имам 3 лампи по 18 вата като две от тях светят 4 часа а останалата една свети още около 4часа, демек две светят общо 4часа, една свети общо 8 часа.
Имам баласт 2х36 вата, но много ме притеснява това, че лампите са по 18, защото:
1-во това 36 вата е 2 пъти повече от 18 (имам предвид, че не знам дали това ще окаже влияние върху пурите)
2-ро като е 2х36 - 72 вата - толкова ли харчи? Или колкото вата са лампите?
3-то едната, която свети сама е на отделен баласт за 18 ватова лампа.
Ще чакам отговори! :drinks:

Виолета:
Доколкото разбирам - от трите лампи едната е на самостоятелен баласт 1х18W. Следователно с нея всичко е наред. За другите 2 нещата са зле. Баластът ги товари повече от необходимото и ще им съкрати живота. Те със сигурност светят по-силно от едната лампа, захранена с баласт за 18W. Има баласти, които захранват едновременно 3 или 4 лампи по 18W. Вземи си такъв и ще си решиш проблема.

marty1993:
Ще сменя този 2х36 със 2х18 не е такъв проблем, идеята беше всичко да е наред. :)
Благодаря ти много!

Torsade:
Искам да си изясня нещо, което може и да звучи идиотски.
Значи, за да отглеждаш дадено нещо ти трябват еди колко си вата на литър. Това стандартно обяснение, доколкото разбирам, е валидно за всякакви луминисцентни лампи или поне за повечето. И е валидно за лампи без рефлектор. А като се постави рефлетор, ефективността от лампите се засилва в някаква степен. Означава ли това, че ако за даден аквариум трябват 100 Вата осветление без рефлектор, ако сложим рефлектор, който увеличава ефективността на лампите 2 пъти, може да минем с 50 вата?

Навигация

[0] Индекс на публикациите

[#] Следваща страница

Преминаване към пълната версия