Най-накрая приключих(почти) с капака.Благодарности за всички съвети.Някои използвах, други не ми харесаха
Тъй като започнах темата като въпрос, а после леко се измести към проект, ще си позволя да опиша накратко за какво иде реч, пък може на някого да му е от полза.
Целта беше да се направи капак за аквариум с размери на съда 700/350/350 мм.Първоначално се спрях да ПДЧ профили, но Kratun правилно ме разубеди.Използвах плоскости сив Еталбонд, лесен за обработка, но и недаващ право на грешки материал.Отсега да кажа, ако на някои му се хареса идеята за Еталбонд, то да намери парчета останали непотребни при монтажа на някоя фасада.Цената е такава, че ако не стане от първият път, те отказва
.Задължително исках вентилируем капак, но естествената вентилация не мо вдъхваше доверие, затова предвидих два вентилатора за компютърни кутии Ф80.Обемът на капака е приблизително 0.031 м3, при размери 720/360/120 мм.Вентилаторите дават дебит 20-56 м3/н, съответно между 1000 и 2500 об/мин.Въздухообменът е многократно повече от нормата за най-влажни помещения- 10 кратен обмен, така че се надявам това да не позволява натрупването на конденз отвътре.Капакът е облицован с микропореста изолация с алуминиево фолио.След като Вили обърна внимание, че рефлекторите, които бях предвидил са с малка разсейваща площ, реших въобще да не правя такива.Ще видя как ще е с алуминия, ако не е ОК, ще променя.Освен рефлектор, изолацията няма да позволи на влагата във въздуха да кондензира по външната страна на капака.
И така, стъпка по стъпка:
Първо оразмерих рамката, изрязах я и я огънах
Както бях писал по-горе, в момента не разполагам с машина за огъване на еталбонд и е на ръка, което личи от снимката
Следва монтаж на задната страна
Никак не ми се искаше да правя болтови свръзки по ред причини, но все пак предпочетох здравината; капакът също трябваше да се държи на задната страна
Залепих ъгълчета еталбонд на всяка, от четирите страни-те ще стъпват върху стъклото на аквариума.
Малко трудно отрязах горният капак, но резултатът не беше лош
С помощта на това
, изрязах отвори в капака.
Следва монтаж на вентилаторите и предпазните грилове:
Облепих всички страни и капака с изолацията:
Закрепването на луминисцентните тръби беше малко проблемно, тъй като не исках да ползвам стандарнтите планки с фасунги.След като не можах да намеря нито в "Бриколаж", нито в "Практикер" пружинни метални скоби, реших да сложа полипропиленови за закрепване на тръби Ф26.Осигуряват надежно задържане на тръбите, невъзможно е да се изхлузи лампата, по скоро ще се откачи цялата скоба.
Окабеляването е с ПВ-А2 проводник 1 мм2.Въпреки че многожилният проводник има някои недостатъци, поне избягвам възможността да се пречупи единичното жило от кривене или пренатягане на лустер клемата.
След дълга борба с монтажа на пантите(докато намеря правилната конфигурация), най-накрая всичко доби завършен вид:
Вентилаторите също работят добре, скоростта на въздуха е ок. 1,3 м/с.
Малко за електро частта.Всички кабели са скрити под изолацията.Тъй като капакът е метален, има сложен заземителен контур, заедно с лампите и електронният баласт.Всичко това е на отделен предпазител с дефектнотокова защита.От всички постове, които съм чел досега, никъде не съм забелязал някой да слага ДТЗ.Съвет от мен е да се помисли сериозно за това, особено ако има външни метални части по аквариума.ДТЗ не са най-евтини, но мисля, е животът е достатъчно скъп за всеки.Не винаги може да се разчита на автоматичният предпазител, особено при дълга линия и крайна точка.Пък и като зная как се проектират и изпълняват някои инсталации...Естествено за ДТЗ, инсталацията трябва да е ТРИпроводна - с отделни защитен и нулев проводник (TN-S).
Много ме изкушаваше мисълта да автоматизирам работните процеси.За съжаление, за сега ще контролирам само температурите на три среди и оборотите на вентилаторите.Контролерът, който ще ползвам позволява електронно измерване с до четири температурни сонди и визуализиране на дисплей.В случая ще измервам температурата на водата, въздухът в стаята и въздухът в капака.Целта, както казах е постигане на близки температури на трите среди, с цел намаляване до минимум на изпарението.релейните изходи ще управляват нагревателя и вентилаторите.
В общи линии-това е.Нямах намерение да правя толкова дълъг пост, но се отплеснах нещо
.Още веднъж, благодаря за съветите, пък като ми дойде аквариума(може би утре), ще помагате пак