Автор Тема: Въпрос за изработка на капак  (Прочетено 14998 Пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглеждат тази тема.

Неактивен Barabata

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 104
  • Нас. място: Варна
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #15 : събота, 16 май 2009 г., 13:31 ч. »
Има ли добро проветряване няма да имаш никакви кондензи отвътре или отвън по капака.

Лошото е че човек не забелязва тези малки подробности. Масово си изпушват апартаментите (да няма дупчица откъдето да духа) и после защо има кондензи.

Добрата циркулация на въздуха от една страна намалява влагата във въздуха непосредствено под капака и от друга страна изравнява температурата на капака със стайната температура. Направи си така капака че да има движение на въздуха и в двата случая - конвекция и принудително с вентилатори (примерно).

Неактивен Stas

  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 1 554
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
  • Станислав Бояджиев
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #16 : събота, 16 май 2009 г., 14:55 ч. »
Точно така! Единствения недостатък на добрата циркулация е силното изпарение и, че често се налага доливане на вода.

Неактивен Виолета

  • Осветител
  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 2 954
  • Нас. място: Елин Пелин
  • Пол: Жена
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #17 : неделя, 17 май 2009 г., 00:06 ч. »
Не знам какво точно разбираш под алуминиев ламинат, ако облечеш капака отвътре с огледална ламарина - да, това ще ти върши добра работа. Но какво става тогава с вентилацията?
Искам България ЗЕЛЕНА!




Неактивен rgeorgieff

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 21
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #18 : сряда, 20 май 2009 г., 22:01 ч. »
Най-накрая приключих(почти) с капака.Благодарности за всички съвети.Някои използвах, други не ми харесаха :)
Тъй като започнах темата като въпрос, а после леко се измести към проект, ще си позволя да опиша накратко за какво иде реч, пък може на някого да му е от полза.
Целта беше да се направи капак за аквариум с размери на съда 700/350/350 мм.Първоначално се спрях да ПДЧ профили, но Kratun правилно ме разубеди.Използвах плоскости сив Еталбонд, лесен за обработка, но и недаващ право на грешки материал.Отсега да кажа, ако на някои му се хареса идеята за Еталбонд, то да намери парчета останали непотребни при монтажа на някоя фасада.Цената е такава, че ако не стане от първият път, те отказва :) .Задължително исках вентилируем капак, но естествената вентилация не мо вдъхваше доверие, затова предвидих два вентилатора за компютърни кутии Ф80.Обемът на капака е приблизително 0.031 м3, при размери 720/360/120 мм.Вентилаторите дават дебит 20-56 м3/н, съответно между 1000 и 2500 об/мин.Въздухообменът е многократно повече от нормата за най-влажни помещения- 10 кратен обмен, така че се надявам това да не позволява натрупването на конденз отвътре.Капакът е облицован с микропореста изолация с алуминиево фолио.След като Вили обърна внимание, че рефлекторите, които бях предвидил са с малка разсейваща площ, реших въобще да не правя такива.Ще видя как ще е с алуминия, ако не е ОК, ще променя.Освен рефлектор, изолацията няма да позволи на влагата във въздуха да кондензира по външната страна на капака.
И така, стъпка по стъпка:
Първо оразмерих рамката, изрязах я и я огънах



Както бях писал по-горе, в момента не разполагам с машина за огъване на еталбонд и е на ръка,  което личи от снимката :)
Следва монтаж на задната страна



Никак не ми се искаше да правя болтови свръзки по ред причини, но все пак предпочетох здравината; капакът също трябваше да се държи на задната страна



Залепих ъгълчета еталбонд на всяка, от четирите страни-те ще стъпват върху стъклото на аквариума.


Малко трудно отрязах горният капак, но резултатът не беше лош


С помощта на това
, изрязах отвори в капака.
Следва монтаж на вентилаторите и предпазните грилове:





Облепих всички страни и капака с изолацията:






Закрепването на луминисцентните тръби беше малко проблемно, тъй като не исках да ползвам стандарнтите планки с фасунги.След като не можах да намеря нито в "Бриколаж", нито в "Практикер" пружинни метални скоби, реших да сложа полипропиленови за закрепване на тръби Ф26.Осигуряват надежно задържане на тръбите, невъзможно е да се изхлузи лампата, по скоро ще се откачи цялата скоба.

Окабеляването е с ПВ-А2 проводник 1 мм2.Въпреки че многожилният проводник има някои недостатъци, поне избягвам възможността да се пречупи единичното жило от кривене или пренатягане на лустер клемата.
 


След дълга борба с монтажа на пантите(докато намеря правилната конфигурация), най-накрая всичко доби завършен вид:







Вентилаторите също работят добре, скоростта на въздуха е ок. 1,3 м/с.
Малко за електро частта.Всички кабели са скрити под изолацията.Тъй като капакът е метален,  има  сложен заземителен контур, заедно с лампите и електронният баласт.Всичко това е на отделен предпазител с дефектнотокова защита.От всички постове, които съм чел досега, никъде не съм забелязал някой да слага ДТЗ.Съвет от мен е  да се помисли сериозно за това, особено ако има външни метални части по аквариума.ДТЗ не са най-евтини, но мисля, е животът е достатъчно скъп за всеки.Не винаги може да се разчита на автоматичният предпазител, особено при дълга линия и крайна точка.Пък и като зная как се проектират и изпълняват някои инсталации...Естествено за ДТЗ, инсталацията трябва да е ТРИпроводна - с отделни защитен и нулев проводник (TN-S).
Много ме изкушаваше мисълта да автоматизирам работните процеси.За съжаление, за сега ще контролирам само температурите на три среди и оборотите на вентилаторите.Контролерът, който ще ползвам позволява електронно измерване с до четири температурни сонди и визуализиране на дисплей.В случая ще измервам температурата на водата, въздухът в стаята и въздухът в капака.Целта, както казах е постигане на близки температури на трите среди, с цел намаляване до минимум на изпарението.релейните изходи ще управляват нагревателя и вентилаторите.
В общи линии-това е.Нямах намерение да правя толкова дълъг пост, но се отплеснах нещо :).Още веднъж, благодаря за съветите, пък като ми дойде аквариума(може би утре), ще помагате пак :)

Неактивен Stas

  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 1 554
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
  • Станислав Бояджиев
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #19 : сряда, 20 май 2009 г., 23:14 ч. »
А, много добре си го описал.
За ДТЗ Вили ще се произнесе, но мисля, че има такива.
А дали, ако цялата инсталация в апартамента си има ДТЗ, това няма да е достатъчно?

Неактивен insomniac

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 152
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #20 : сряда, 20 май 2009 г., 23:22 ч. »
От мен едно голямо БРАВО! Наистина завършено изпълнение, добре обмислено и реализирано, а и описанието е много добро. Мисля, че капака е уникален и има какво да се научи от тази тема.

Неактивен Lan

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 150
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #21 : четвъртък, 21 май 2009 г., 08:06 ч. »
А аз мисля ,че има и накои недообмислени неща. Например прословутата изолация, за която стана дума на няколко пъти, според мен е напълно излишна и само усложнява конструкцията без никаква реална полза, но... имал си желание - сложил си я, пък по-нататък ще видим...
Също няколкократно е споменавано, че целта е минимално изпарение, но изпарението не зависи само от температурите на различните среди. Без да навлизаме в подробности - колкото по-малко е съдържанието на водни пари над водата, толкова по-интензивно е изпарението, а циркулацията на въздуха отнася водните пари изпод капака, за което казаха и колегите преди. Освен това движещият се въздушен (и всякакъв друг) поток създава понижено налягане, което зависи от скоростта на потока и което също увеличава изпарението. И накрая - така разположените вентилатори ще предизвикат допълнително изпарение. Предполагам, че идеята е единият да вкарва въздух под капака, а другият да го изкарва (така е логично). Насочената директно към водната повърхност струя въздух ще отнася (избива) от нея водни молекули, които иначе не биха се изпарили, защото не притежават достатъчно кинетична енергия, за да преодолеят привличането на съседните им молекули. Под втория вентилатор пък ще има област с допълнително понижено налягане. Разбира се ефектите от вентилаторите са локални, но се натрупват с описаните преди и можеше поне те да бъдат избегнати. Мисля, че би било добра идея поне на първо време да инаш в стаята влагомер, за да добиеш представа дали изпарението е в границите на желаното.
А за ентусиазма и старанието, както и за изпълнението - браво!

PS: За да говорим технически коректно, да уточним, че проводникът, който си използвал е едножилен многожичен, а не е многожилен (нормално за опроводяване се използва едножилен едножичен, тъй като най-удобно се работи с него).
О, неразумний и юроде, поради что се срамиш да се наречеш болгарин и не четеш и пишеш на своя език?
Паисий Хилендарски "История славянобългарска"

Разликата между почти точната и точната дума е като разликата между светулката и светкавицата.
Марк Твен

Неактивен rgeorgieff

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 21
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #22 : четвъртък, 21 май 2009 г., 10:01 ч. »
А аз мисля ,че има и накои недообмислени неща. Например прословутата изолация, за която стана дума на няколко пъти, според мен е напълно излишна и само усложнява конструкцията без никаква реална полза, но... имал си желание - сложил си я, пък по-нататък ще видим...
Също няколкократно е споменавано, че целта е минимално изпарение, но изпарението не зависи само от температурите на различните среди. Без да навлизаме в подробности - колкото по-малко е съдържанието на водни пари над водата, толкова по-интензивно е изпарението, а циркулацията на въздуха отнася водните пари изпод капака, за което казаха и колегите преди. Освен това движещият се въздушен (и всякакъв друг) поток създава понижено налягане, което зависи от скоростта на потока и което също увеличава изпарението. И накрая - така разположените вентилатори ще предизвикат допълнително изпарение. Предполагам, че идеята е единият да вкарва въздух под капака, а другият да го изкарва (така е логично). Насочената директно към водната повърхност струя въздух ще отнася (избива) от нея водни молекули, които иначе не биха се изпарили, защото не притежават достатъчно кинетична енергия, за да преодолеят привличането на съседните им молекули. Под втория вентилатор пък ще има област с допълнително понижено налягане. Разбира се ефектите от вентилаторите са локални, но се натрупват с описаните преди и можеше поне те да бъдат избегнати. Мисля, че би било добра идея поне на първо време да инаш в стаята влагомер, за да добиеш представа дали изпарението е в границите на желаното.
А за ентусиазма и старанието, както и за изпълнението - браво!

PS: За да говорим технически коректно, да уточним, че проводникът, който си използвал е едножилен многожичен, а не е многожилен (нормално за опроводяване се използва едножилен едножичен, тъй като най-удобно се работи с него).

Технически си много прав, колега :).Грешка на бързото писане късно вечер- едножилен многожичен е.Не съм най-съгласен, че е по-лесно работа с едножичен такъв, но това си е мое мнение...
Изолацията съвсем не е излишна, имам наум бъдещи планове.За вентилаторите, също си прав.На друг колега, писал ми на лично, обясних че исках нарочно да слагам дифузорни клапи с регулираща секция, за да не е насочен въздушният поток към водата, но тази конструкция не позволява.За парното налягане- така е, ще направя замервания, за да видя как да контролирам процеса.Имам влагомер в стаята, ще се сложи сонда и в капака.Лошото е, че докато не "дойде" аквариумът и не го напълня с вода, няма да имам резултат.
п.п.Ако имаш някаква идея, ще се радвам да я споделиш.
А дали, ако цялата инсталация в апартамента си има ДТЗ, това няма да е достатъчно?

Да, става и така, въпреки че си има и доста недостатъци.Аз съм си разделил токовите кръгове и на всеки съм сложил отделна ДТЗ.Имах място в таблото, изведох отделен кръг за аквариума.Все пак имам една пет годишна фурия, която няма да се спре да не бръкне в аквариума :)

Неактивен Lan

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 150
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #23 : четвъртък, 21 май 2009 г., 10:29 ч. »
Нека засега не бързаме с идеите. Да изчакаме резултата – ако има проблеми, тогава ще търсим и решение (я що народ прояви интерес – ако всеки даде идея...).
Успех!
О, неразумний и юроде, поради что се срамиш да се наречеш болгарин и не четеш и пишеш на своя език?
Паисий Хилендарски "История славянобългарска"

Разликата между почти точната и точната дума е като разликата между светулката и светкавицата.
Марк Твен

Неактивен Виолета

  • Осветител
  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 2 954
  • Нас. място: Елин Пелин
  • Пол: Жена
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #24 : четвъртък, 21 май 2009 г., 10:35 ч. »
Това със сигурност ще е единственият известен аквариум със самостоятелен токов кръг. :) Дали е нужно да се слага дефектнотокова защита на аквариума... ами колкото е необходимо да се слага на всеки уред у дома поотделно. Добре би било, но никой не го прави.
Аз имам съображения по адрес на отражателната способност на фолиото, което си сложил. Когато казах, че може да ползваш огледална ламарина имах предвид качествена, а не нещо като домакинско фолио. Може и да ми изглежда така на снимката, не знам. Казвам го, защото виждам, че искаш да изпипаш всички подробности, хубаво би било да се справиш и с тази.
Поздравления за положения труд, успех в начинанието!
Искам България ЗЕЛЕНА!




Неактивен Stas

  • Aquaportal мениджър
  • *****
  • Публикации: 1 554
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
  • Станислав Бояджиев
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #25 : петък, 22 май 2009 г., 00:34 ч. »
За ДТЗ в аквариума - ами на практика не съм чул да има някой, който да е пострадал от бъркане във водата. Считам, че статистически погледнато ДТЗ на аквариума е излишна екстра.

Неактивен rgeorgieff

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 21
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #26 : петък, 22 май 2009 г., 08:21 ч. »
Мда, до някъде съм съгласен, че може и без дефектнотокова, но така и така я имах...Някой път несъзнателно пренасяме навиците от работата вкъщи :)

Неактивен Lan

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 150
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #27 : понеделник, 25 май 2009 г., 11:57 ч. »
От три дни се опитвам да се включа в дискусията за дефектнотоковата защита и все нещо ми попречва...
Въпреки че темата за защитите в аквариума някакси е пренебрегвана досега във форума, не смятам, че е маловажна, защото засяга безопасността, а по принцип нищо, повишаващо безопасността, не е маловажно, нито е излишно – стига да върши работата, за която е предназначено. Дали конкретната ДТЗ ще я върши зависи от параметрите й – преди всичко тока на утечка, който я задейства, и времето на сработване (обикновено то е достатъчно малко, но все пак). Според изискванията на нормативите ДТЗ трябва да реагира при ток на утечка не по-голям от 30 mA (има ДТЗ и за по-големи стойности на тока на утечка, но те са за други цели, а не за защита от токов удар). Имам някои основания да смятам, че този праг е твърде висок за случая (защита на аквариум) и ще направи ДТЗ неефективна.
Въпросът е дали може да се настройва ДТЗ при какъв ток на утечка да сработва и ако да – в какъв диапазон.

О, неразумний и юроде, поради что се срамиш да се наречеш болгарин и не четеш и пишеш на своя език?
Паисий Хилендарски "История славянобългарска"

Разликата между почти точната и точната дума е като разликата между светулката и светкавицата.
Марк Твен

Неактивен rgeorgieff

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 21
  • Нас. място: София
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #28 : понеделник, 25 май 2009 г., 14:06 ч. »
Също съм на мнение, че всичко, което защитава живота не е безмислено или екстра.Зная, че доста хора смятат, че ДТЗ(по-правилно прекъсвач на токове на утечка) е рекламен трик, излишни разходи и прочее.Нищо подобно.В някои случаи, автоматичните прекъсвачи или предпазителите не могат да изключат, или изключват с голямо закъснение(по наредба 3 трябва да прекъснат веригата за под 0.4 сек).Ако токът между фаза-нула(защитен проводник) има малки стойности, АП може да не отпадне за посоченото време.Именно това е функцията на ДТЗ- да сработи при много малки токове на утечка.
Lan, няма нужда от притеснения-30 мА праг са достатъчни за защита(пак наредба 3).Може да се сложи и с 10 мА задействане, но обикновено защитата сработва при появяване на ок.50 % от посочения ток на утечка, т.е.  ДТЗ с чуствителност 30 мА ще задейства при 15-30мА утечка.В случай на навлажняване на токопроводими части, дори и без късо съединение при слаба утечка, тя ще сработи.Мисля, че това е особено ценно за нашите случаи :)
п.п. Забравих да вметна-не може да се настройва ДТЗ.Работи само на заводските параметри, които всъщност са съобразени с всички наредби и са еднакви за цял свят.

Неактивен Lan

  • Активен потребител
  • ****
  • Публикации: 150
  • Пол: Мъж
Отг: Въпрос за изработка на капак
« Отговор #29 : четвъртък, 28 май 2009 г., 08:08 ч. »
Нещо се отплеснах и закъснях с отговора. Съжалявам.
Не става дума за притеснения. Имах предвид нещо друго, което сега ще се опитам да обясня.
Да приемем, че водата в аквариума, във водните съединения и принадлежащата му апаратура няма допир (контакт) със заземени или занулени части, защото ако има, сценарият е ясен – при офазяване на водата веригата се затваря и протича ток на утечка, който разбалинсира диференциалнотоковия трансформатор на защитата и тя изключва захранването. Случаят, когато и двата полюса на захранването преди или след защитата са в контакт с водата, също е ясен – ДТЗ е безучастен наблюдател на случващото се в аквариума.
Остава да разгледаме случая, когато водата е офазена (но без утечка) и кротко чака някой да бръкне в нея и да осигури път за тока навън. Макар да изглежда малковероятен, доста хора са разказвали, че неведнъж им се е случвало нищо неподозирайки да бръкнат в аквариума и да се здрависат с републиканската електропреносна мрежа. В този случай обаче сценарият не е ясен, тъй като зависи от множество фактори (количеството на йоните във водата, състоянието на човешката кожа в момента, как се осъществява връзката на човека със земята или нулата и т. н.). И все пак. Водата има някакво съпротивление, човешкото тяло – също. Лесно се вижда, че във веригата “фаза – вода – човек – земя” съпротивленията  на водата и човека са свързани последователно и резултантното съпротивление е сума от двете. Достатъчно е сумарното съпротивление да е над 20-21 kΩ и дори амплитудната стойност на тока няма да достигне 15 mA (а мисля, че ДТЗ очаква толкова да е ефективната му стойност). Според мен това обяснява и казаното по-горе от Stas. С други думи – мисълта ми беше, че стандартната ДТЗ ще те пази от фатални поражения, но няма да ти спести някои неприятни преживявания (ток от няколко милиампера вече си е доста неприятно усещане).
Когато казах, че прагът на сработване ми се вижда висок, мислех и за още нещо. Да предположим, че по някакви причини токът на утечка е достатъчно малък, за да не задейства защитата и достатъчно голям, за да е осезаем. При бъркане в аквариума човек бързо ще си дръпне ръката и толкоз, но рибите няма къде да ходят и ще танцуват тарантела до припадък... че и след това.

PS: Получи се доста дълго писание, но какво да се прави – телеграфният стил нещо не ми се удава много-много.
О, неразумний и юроде, поради что се срамиш да се наречеш болгарин и не четеш и пишеш на своя език?
Паисий Хилендарски "История славянобългарска"

Разликата между почти точната и точната дума е като разликата между светулката и светкавицата.
Марк Твен

 



Aqua World 55 Astario

Rainbowfish България Retro Club Varna Live Club

Бърз конвертор
oF ◄► oC ин. ◄► см. гал. ◄► л.