Днешният 22 февруари е денят за първа среща с градовете на маите. В 8:20 сутринта се срещаме на входа на археологическия комплекс на Копан с Марвин Диас, висок, симпатичен хондурасец с чувство за хумор и прекрасен английски. Той ще бъде нашият водач и разказвач.
Всъщност не сме точно на входа на археологическия комплекс, а пред сградата на Хондураския антропологически и исторически институт, където си купуваме билети по 15 щатски долара на човек. Искам да ми дадат някаква информационна брошура към билета, но такива нямат. Поне снимам за начало макет на града на маите, който предстои да разгледаме.
От посетителския център на института до истинския вход на археологическата зона вървим през парк, който Марвин използва, за да ни обясни кое дърво за какво се е използвало от маите и с какво е полезно.
Първо е, разбира се, свещеното дърво сейба. Вече го виждахме в Антигуа и както стана дума още тогава, то е символ на живота за маите – корените се свързват с подземния свят, стъблото е живота, а короната е небесното царство или рая. Сейба става много голямо като размери, но ние виждаме едно по-малко, чието стъбло е осеяно с шипове… Оказва се, че това е естествен защитен механизъм – докато е още младо, то има бодли, които го пазят от животни. Като порасне ще стане гладко.
По пътя виждаме дърво манака, което се използвало за музикални инструменти и за направа на съдове за вода. Каучуковото дърво е източник на суровина за топките за традиционната игра пелота. Какаото също било много важно за маите – цялата им икономика се базирала на натуралната размяна, а то било най-скъпо. Пиели го само благородниците от кралското семейство. Маите правели и шоколад от какао, чили, мед и вода. Вместо мляко използвали бяла царевица, която добавяли към сместа.
Минаваме покрай странна зидана дупка. Марвин ни пита дали бихме предположили какво е това. Не е трудно да се сетиш, че е тоалетна.
Да, така е. Маите изграждали дренажни и канализационни системи в градовете си. Но тоалетните били привилегия само на елита. А какво правели останалите?
Обикновените индианци ходели в гората и си заравяли … като котките. Марвин попита дали някой знае с какво са се избърсвали, но това се оказа непосилно за нас. И как бихме могли да предположим! Вместо тоалетна хартия маите ползвали царевични кочани… Извинявам се за предизивканите асоциации.
Зоната на античния град е заградена с телена мрежа. Стигаме до входа, където ни проверяват билетите и влизаме зад огражденията.
Първите обитатели, които чувахме отдавна, но едва сега виждаме са червените папагали ара.
В Копан има цяла програма за възстановяване на популацията от червени ара. Тази птица е символ на Хондурас и цветовете й символизират слънцето (червено), войната (жълто) и луната (синьо). Самите птици са много интересни и по принцип се славят като едни от най-умните. Понякога живеят до 50 години и са моногамни – когато се събере двойка, то това е за цял живот. Няма как да се познае възрастният папагал на колко години е, както и няма начин да се различи мъжки от женски без да се направи ДНК-анализ.
Мисля, че тук е мястото да покажа и схемата на археологическата зона, която е единствената карта, която намирам. На нея са маркирани основните интересни места:
1. Главен площад със статуи.
2. Игрище за пелота.
3. Стълба с йероглифи.
4. Площад на ягуарите.
5. Тунел на ягуарите.
6. Тунел на Розалила.
7. Западен площад.
8. Жилищен сектор.
Копан е класически град на маите от техния златен период – 300 до 900 г. Заедно с него едни от най-важните градове от тази епоха са още Калакмул, Тикал и Паленке. Между тях е имало взаимовръзки, ползвали са река Усумасинта за търговски път. Между големите градове е имало и стотици по-малки. Между тях е имало и пътеки, наричани „сак бе“ (бял път).
Структурите в Копан са почти еднакви с тези в Тикал, но са значително по-малки по размери. В древността Тикал е бил нещо като Ню Йорк, а Копан като Париж, шегува се Марвин.
От входа не тръгваме направо към Главния площад, а завиваме вдясно и през гората се насочваме към Западния площад. Малко преди да излезем на него се спираме пред обрасъл хълм, който е невъзстановена пирамида.
Около нея се виждат пръснати камъни и ако нашия водач не ни беше обърнал внимание, нямаше да забележа, че блокчетата са обработени от човешка ръка. На единия от тях има изображение на череп.
За обработката на камъните не са използвали метални сечива, а каменни. Например от по-твърдия от стоманата джейд.
Оттук по стълбички нагоре излизаме на Западния площад, мястото, обозначено на схемата с номер 7. Тук се спираме и Марвин се заема да ни разказва за маите, за големите им градове и Копан конкретно.
Тази част на града е построена от последния крал на Копан – Жакс Пасах Шан Жопат.
Кралете на Копан са били общо 16. Началото на тяхната династия се счита, че е поставено през 426 г. от Жакс Кук Мо, чието име означава „Пръстенът около слънцето на зеления кецал“.
Информацията, която учените имат за владетелите, зависи от това какви надписи са открили и доколко са успели да ги разчетат. Затова и няма съвсем точна информация за имената и годините на кралете. Следващата таблица дава някаква предполагаема хронология.
След като през 822 г. умира последният крал, след него се появили претенденти за трона, но нямали влиянието да го задържат. Градът бил изоставен и племето се преместило към Гватемала и Юкатан.
Причините за миграцията са загадъчни. Предполага се, че свръхнаселението, изсичането на дърветата, недостигът на храна, сушата, болестите и постоянните войни между племената са причинили обезлюдяването на повечето градове на маите. Може да има и други фактори… Въпросът, който е добре да си зададем, е дали ние днес не правим същите грешки?
Намираме се пред структура 11 – Храмът на надписите. Според Марвин това не е храм, а обсерватория. Храмовете имат по-различна архитектурна структура.
А защо „на надписите“ ще разберем след като изслушаме нашия местен водач.
Минаваме кратка лекция на тема бройната система на маите, за която вече съм информиран от пътуването ми през 2010 г. в Мексико. След това навлизаме в сферата на разчитането на техните йероглифи.
Двете вълнообразни черти, които Марвин нарисува означават „крал“. Над тях има три черти с точка отгоре, което е числото 16. Дотук се получава: шестнадесетият крал. Отдясно има лице с две групи по три линии, които се пресичат. Това е символът на първия крал. Този знак се използвал за означаване на династията. Цялата група може да се прочете като „Шестнадесетият крал от династията на кралете на Копан“.
Освен знаци, маите са използвали и картинки. Всички те могат да бъдат открити по южната фасада на храм 11.
Освен надписите, има и каменни изображения на богове. Добре запазена е фигурата на Ик, богът на ветровете. В ръката си държи ритуален инструмент за пушек – марака. На нея е изобразен символ „Т“, който означава „Ик“. Церемониите на шаманите са включвали танци и пушек като символ на общуването с небесата и боговете.
Ето задната южна фасада на структура 11 още веднъж в цял размер.
В съседство се намира една от най-популярните постройки – структура 16 или както я наричат още – Храмът на Розалила.
Отвън всичко изглежда като една обикновена пирамида на маите. Отвътре, обаче, археолозите открили няколко гробници, строени една върху друга през различни епохи. Те били оцветени в различни цветове и учените решили да ги кръщават според окраската. Най-внушителна от всички и най-красива била Розалила, боядисаната в розово-лилав цвят. За да могат всички хора да се насладят на това забележително архитектурно и художествено постижение на маите от Копан, реплика на гробницата била направена в музея, който ще посетим по-късно. Пред структура 16 е поставена само една информационна табела със схема на вътрешността.
Този уникален древен церемониален храм е открит на 23 юни 1989 г. и е най-добре запазения архитектурен паметник в Копан. Маите са имали обичай да строят храмовете един върху друг като за целта са разрушавали част от долния, за да направят добра основа за новия. За разлика от останалите, обаче, Розалила бил старателно и грижливо запечатан и съхранен чрез покритие от фина мазилка и дебел слой глина. Даже при „погребването“ му вътре били оставени дарове. Това говори за специалното му значение. Храмът е завършен вероятно през 571 г. от десетия крал на Копан – „Луна Ягуар“. В него са се извършвали важни церемонии в чест на основния бог на маите – Богът-Слънце.
По фасадата на гробницата има интересни каменни символи на черепи, които така и не става ясно какво значат.
Ако погледнем гробницата отпред, на очи се набива малко покривче с някакъв камък под него.
Това е реплика на олтар Q. Оригинала ще видим по-късно в музея.
Този олтар дава много важна информация за 16-те крале, управлявали Копан. Отстрани са изобразени всички те като първият и последният се държат един за друг. Явно това произведение има исторически смисъл за маите и приемствеността във властта е изобразена чрез резба върху камъка.
Последният крал е инициирал изработването на тази важна реликва. Той е бил роден през 754 г. и едва деветгодишен, през 763 г. е встъпил на трона. Умрял е през 822 г. след забележително дълъг за маите живот от 68 години. Лошото е, че след него този град влиза в странен и загадъчен упадък, довел до пълното му обезлюдяване.
Следващият сектор от града, покрай който минаваме, е жилищният. Намира се в южната част на комплекса и се състои от 25 постройки, които се счита, че са служели за домове на благородниците на Копан. Повечето сгради, които открили археолозите, са от късния класически период, свързан с царуването на петнадесетия и последния шестнадесети крал.
Местното име на този район е „Гробището“ заради многото останки от скелети на хора и дарове, правени при погребенията им. В действителност това са жилищата на кралските и елитните семейства на Копан, но заради обичая да ги погребват там, където са живели, се прави тази асоциация. Това е и обяснението защо около Копан не е открито място, служещо специално за гробище.
Непосредствено пред нас са руините на структура 18, гробницата на последния крал Жакс Пасах Шан Жопат или просто Жакс Пасах. Намира се на югоизточния ъгъл на гробницата на Розалила.
Камъните за града са докарвани от околните планини. Не е ясно как е ставало това, защото маите са дребнички и не толкова силни. Ръстът им е бил около 150 см на жените и 155 на мъжете.
От върха на храм 18 се открива хубава гледка към източния двор, наречен още Площад на ягуара. Вижда се между дърветата.
Минаваме малко по-напред и заставаме пред храм 22 на източния площад. Всички храмове са били оцветени в цветовете на червения папагал ара, а подът им е бил бял. Естествено тази красота не е запазена днес, но бихме могли да си я представим.
Дървото върху храма е свещената сейба. На площада вдясно се вижда метален капак, покриващ тунела на ягуара, в който няма да влизаме. Едва ли бихме могли да видим нещо интересно вътре.
На източния площад се намира и входът към гробницата на Розалила или „Тунелът Розалила“.
И в него няма да влизаме. Звучи интересно, но в действителност в тъмното не бихме могли да видим това, което се намира вътре.
По стъпаловидните фасади на структура 22А можем да забележим издълбани от камък фигури. Различавам една на ягуар, а другата е явно на някакво божество.
Качваме се на върха на храм 22. Интересно как сейбата расте върху камъни…
От тук се открива много хубава панорама към източния площад на ягуара и към гробницата на Розалила с тунела под нея.
На самия връх на постройката има запазена интересна каменна врата. Храм 22 е известен повече като „Храмът на медитацията“. Тук са показани каменни скулптури на вход към вътрешно помещение. Храм 22 е бил построен като свещена планина. Главната му порта е трансформирана в уста на пещера или на земно чудовище. В основата, на нещо като каменна пейка, са издълбани символите на дата от календара на маите: 9.14.3.6.8. Това съответства на 715 г., когато 13-ия крал е навършил 20 годишна възраст. Счита се, че именно той е построил този храм, за да отбележи събитието.
Много интересни неща научават археолозите от всичките тези издълбани в камъните символи, картинки и надписи. Цялата ни информация за онова време се гради на тях. Понякога точността е въпрос на тълкуване от един или друг учен и е повече от ясно, че вероятно никога няма да разберем цялата истина. Важното е, че интересът към загадъчната култура на народа на маите се разпространява сред все повече хора от цял свят.
Тук на високото виреят много стари дървета сейба. Антични като цялата атмосфера на мястото.
Северната фасадата на структура 11, първата, до която се спряхме малко по-рано на Западния площад, само че откъм нейната южна страна.
Разхождаме се сякаш по пътека между пирамидите, а в действителност сме на билото на Храм 11. Това като че ли е най-високото място в Копан и оттук сякаш на длан се виждат повечето структури на комплекса.
Долу в ниското се вижда игрището за пелота – свещената игра с топка на маите. Туристите се движат точно там, където преди повече от 1000 години играчите на двата отбора са водели битка на игрището.
Без да разполагам все още с информация, показвам една от най-важните постройки на Копан – структура 26, наречена „Стълбата на йероглифите“. Ще я разгледаме като слезем долу на Главния площад.
На върха на Храм 11 откривам още една стена, изградена от рисунки от камък и някакви йероглифи. Вероятно ценна реликва за четящите писмото на маите.
Малко документално вървят храмовете и постройките – всички сгради си имат номера, а олтарите и статуите са означени с букви от английската азбука. За да стане по-ясно как изглежда античния град Копан, съм длъжен да извадя една схема от интернет за илюстрация.
Може би като кажа, че сме слезли на централния площад от северната страна на Храма на надписите (Структура 11), ще стане ясно къде се намираме и че сме в сърцето на града.
Вече на няколко пъти Марвин ни обяснява, че архитектите на маите са съобразявали постройките с всички природни явления като земетресения и наводнения. Една ясна представа за отводнителната и антикорозионна канализация може да се види в основата именно на Храма на надписите.
И понеже няколко пъти стана дума за централния площад на Копан – вече сме стъпили на него.
Така на пръв поглед не се вижда нищо особено, но ако погледнем схемата малко по-горе, ще видим, че целият площад е осеян със статуи и олтари. Първата, която разглеждаме, е тази пред храм 11, на която е изобразен петнадесетият крал. Обърнете внимание и на стъпаловидната трибуна зад статуята. На нея са се събирали жителите на града при провеждане на различни церемонии.
Наричат я статуя N и е оригинал. Затова е покрита с козирка – не бива да се допуска да бъде повредена от слънцето и дъжда.
Може би споменах вече, но в Копан има музей, в който се съхраняват оригинални статуи и архитектурни елементи от града на маите. Ще го посетим по-късно. Там е и оригиналният олтар Q с шестнадесетте крале. Естествено идва въпросът защо оригиналът на статуя N не е в музея, а си седи на мястото?
Оригиналната статуя на петнадесетия крал е от 761 г. и е изработена с такава техника, че учените и археолозите до ден днешен все още не могат да направят отливка от нея, без да я режат на парчета. Може би скоро ще успеят, защото усилено търсят нови техники за копиране, но засега все още безуспешно.
Името на този петнадесети крал е било „Пушещият охлюв“. Пушекът, присъстващ в името не е изолиран случай. На гърба на статуята е изобразен бащата, четиринадесетият крал „Пушещата маймуна“. Единадесетият крал се е казвал „Пушещата змия“, а дванадесетият „Пушещият ягуар“. Димът, който се издига към небето, е бил символ на общуването с боговете и присъствието му в името на краля е придавало допълнителна божественост на монарха.
Още една странност се забелязва в чертите на лицето, изобразено на статуята. Очите са леко дръпнати като на азиатците. Това не е случайно. Наистина, в очите на някои народи в Америка се забелязват леки азиатски белези. Хипотезата е, че преди около 25 000 години народи от Азия са пресекли Беринговия проток на север и са се смесили с местното население. Това се потвърдило с ДНК анализи в наше време.
Лека полека стигаме до най-важната постройка в Копан, която за ужас на фотографите е покрита с Голямо платнище отгоре до долу.
Отдолу под защитното покривало се намира най-голямата стълба с йероглифи, създадена от маите. Със своите 63 стъпала и над 2200 символа, изрязани в камъните, това е един от най-значимите паметници, построен от маите по време на класическия период в развитието им. Повечето надписи в Копан са много къси, давайки информация за специфични ритуали. Едно важно изключение е стълбата с йероглифите. С голямото количество надписи, тя е съхранила много голяма част от историята на кралската династия на Копан, започвайки от нейния основател Жакс Кук Мо.
Тази четиривековна история, наследена от маите, изисква старание при съхранението и изследването й. През 19 век само първите 15 стълби са били открити на тяхното нормално място. Останалата част от стълбата е възстановена между 1937 и 1940 г. като са използвани оригиналните каменни блокчета, събрани от площада. От 1970 г. е забранено качването по стълбата и археолозите са предприели редица действия за запазването на целостта на този паметник. Покривалото е сложено за пръв път през 1985 г. и се сменя периодично.
Пъхаме се под покривалото и имаме възможност да видим така важната каменна стълба.
Точно пред нас е статуя М на петнадесетия крал от 756 г. На нея кралят е изобразен с военните си доспехи, а на гърба й пише „Аз построих…“. Той е построил, но малко си е присвоил заслугите на двамата си предшественика – тринадесетия и четиринадесетия крале.
Най-вероятно тринадесетият крал, един от най-великите в историята на Копан, въпреки смешното си име „Осемнадесетият заек“, е разпоредил да бъде започнат строежа на стълбата с йероглифите. При петнадесетия стълбите вероятно са били дори повече от 63, а най-отгоре е имало двуетажен храм, украсен с изображенията на кралете. Качването до него е ставало по стълби вдясно от йероглифите. По всяка вероятност храмът е изглеждал така:
Стълбата с йероглифите е нещо като историческа книга, чието съдържание е разчетено на около 85% и включва раждания, погребения, церемонии, математика, астрономия, политически отношения между градовете, знания за създаването на света и др. Във вътрешността й има 9 храма, надграждани един върху друг. Схема на разположението им според учените:
След като разбираме, че няма как да разкрием повече тайни на маите, решаваме, че ще е добре да продължим, за да ни остане време и за музея.
Задължително трябва да разгледаме игрището за пелота. То е различно от това, което видях преди почти 4 години в Чичен Итца. Испанските конкистадори разказвали, че в Копан играта с каучуковата топка се играела със седмици докато шаманите не определели кога да приключи. Ръководели се от свои си съображения и нужди.
Въобще свещениците на маите много се заигравали с познанията, трупани с векове от дедите им. Те пресмятали и знаели за затъмненията и други природни катаклизми – казвали, че Бог ще скрие слънцето и използвали това за жертвоприношения, както и да определят датите за различни церемонии според странни за народа природни явления. В очите на обикновените хора тези техни умения доказвали контакта им с боговете.
Нека се върнем на игрището за пелота. Според схемата на археологическата зона то се състои от сгради 9 (ляво) и 10 (дясно).
Играта с каучуковата топка се е играела по земите на Централна Америка поне от 2000 г. пр.н.е. и най-вероятно е първоизточник на модерните игри като футбол или баскетбол. Дневниците на конкистадорите са единствените писмени източници, от които можем да съдим как са се провеждали подобни индиански традиционни игри. Съдейки по формата и размерите на игрищата, явно във всеки град на маите са имали собствени правила на играта.
Като цяло играта се е играела на правоъгълно издължено игрище между две полегати правоъгълни каменни плоскости. Топката се е изработвала от плътен каучук с тегло около 3,6 кг. Състезанието е било от гладиаторски тип и при официални церемониални игри губещият е бил принасян в жертва. Маркери по наклонените каменни плоскости са служели за отчитане на резултата. Конкретно в Копан те са били 6 бр. във формата на глава на папагал ара. Символиката на играта е свързана с идеята за „смърт и прераждане“ на слънцето, луната, небесни тела и земеделски цикли. Предназначението на игрите било да увековечи естествените феномени чрез символична победа над силите на дявола.
Митовете на маите за Сътворението включват една история за двама братя близнаци, които слезли в подземния свят и победили в битка господарите на Шибалба („мястото на злото“). Играта на пелота е едно от седемте изпитания, които те трябвало да преминат в борбата срещу силите на Смъртта, Болестта, Тъмнината и Лишението. Едно митично същество-измамник, представящо се за слънце, с име „Седмия папагал“, било победено от близнаците като част от тяхното приключение още в началото. Кресливите папагали, кацащи около игрището в Копан, се считало, че са символи на тази митологична фигура.
От покривите на постройките, оформящи игрището, е имало сякаш израстнали царевични кочани. Това е символизирало важността на играта в цикъла на живота. Слънцето и царевицата са постоянни величини в живота, смъртта и прераждането при маите.
При внимателно вглеждане може да се забележи, че част от фасадата все още има следи от мазилка с червено оцветяване. Това показва, че сградите са били измазани и боядисани с преобладаващ червен цвят.
Структура 9 с три от шестте маркера за отчитане на резултата:
Структура 10 с другите три маркера:
Фасадата на последната структура е по-интересна – на нея могат да се видят образите на папагали, за които стана дума преди малко, както и остатъците от червената мазилка.
И за да преминем нататък, ще покажа една каменна статуя, която е разположена непосредствено на късата страна на игрището за пелота, сякаш стои и наблюдава игрите вечно…
Това е статуя 2 на дванадесетия крал „Пушещият ягуар“ по случай началото на 11 катун от 9 бактун от календара на маите – дата 9.11.0.0.0, което се равнява на 12 октомври 652 г., но това не е толкова важно.
Продължаваме нататък с обиколка на последния сектор от Копан – Главния площад с множество статуи и ритуални олтари. В средата има една единствена постройка с пирамидална форма и това е структура номер 4.
Марвин се спира само пред най-важните каменни скулптури. Никой няма вече търпение да разгледа всичките. Изморени сме, слънцето напича, руините вече отегчават по-голямата част от групата…
Спираме се първо пред статуя 3. Направена е през 652 г., както и статуя 2, по време на управлението на дванадесетия крал. Разликата е, че тази е първата в Копан с две различни лица. Причината е била, че е служела за отбелязване на две събития – зачитане на едно божество с издигане на статуя и рождение на друго божество.
Тъй като най-великият владетел на Копан е бил тринадесетият подред с име “Осемнадесетият заек“, то на Главния площад има най-много статуи от периода на неговото царуване: 695 – 738 г. Ще разгледаме само две от тях, заслужаващи най-голямо внимание.
Статуя А. Дата: 3 февруари 731 г.
Едно от най-изящните скулптурни достижения на Класическия период на маите, представящо темите за смъртта, възкресението и обожествяването. Този универсален цикъл е представен като ежедневния път на слънцето по небосклона и като неизбежните смърт и прераждане на човешката душа. Рисунките и символите по статуята обясняват, че този напълно естествен кръговрат е започнат от Бога на царевицата при Сътворението на света. Неговия череп се появява най-отгоре на композицията. От черепа поникват царевични листа, символизиращи възкресението и възнесението след това.
Статуя В. Дата: 22 август 731 г.
Тази скулптура е била издигната по случай края на 14-ия и началото на 15-ия катун от 9-ия бактун според календара на маите. Датата е записана върху камъка като 9.15.0.0.0 и съвпадала с раждането на космоса преди милиони години според астрономите на маите. Затова била особено важна и трябвало да бъде отбелязана. Кралят е изобразен като бог Чаак, който слиза от свещената планина на Сътворението – Мо Уиц (Планината на червения папагал ара). Храм 22, който видяхме, е земното претворение на тази свещена планина.
Йероглифите върху статуята говорят, че кралят използва силата на Чаак и предците си, за да възроди космоса, да подсигури плодородие на земята и просперитет за народа на Копан.
Приключваме с разглеждането на археологическата зона на Копан и се отправяме към музея. Преди това си купуваме по един билет за него от центъра за посетители.