Имам един познат който живее във Флорида и наскоро инсталира първият си рифов аквариум. Зададох му доста въпроси с цел да преведа разговора.
Първо ето снимки на аквариума от ноември 2006. Аквариума е на 4 месеца:

Технически данни:** Обем: 260 литра
** Осветление: Четири 65 ватови компактни флуоресцентни лампи (смесени бели (10 000 Келвина) и актнинични)
Една 96 ватова смесена лампа (също смесена)
Нощем – една 13 ватова актинична компактна флуоресцентна лампа.
Продължителност на осветлението – 8 часа на ден. По време на първоначалното развитие на аквариума е пускал само 50% от гореописаната светлина но пак за 8 часа на ден.
**Филтрация:Един
външен филтър с обем около 1 литър пълен с активен въглен. Дебит 1 200 литра на час. Работи непрекъснато. Въглена се сменя изцяло веднъж на месец.
Един
скимър предназначен за по-голям аквариум (за 500 литров аквариум). Дебит на помпата 700 литра на час. Работи непрекъснато.
За тези които не знаят каква е функцията на скимъра – той е устройство за отделяне на белтъци от водата. Белтъците са невидими с просто око но са основните замърсители на водата, както солена така и прясна. Извличането им с помощта на скимер е възможно само в солена вода и е голямо преимущество при пречистването на водата. В сладководните аквариуми премахването на белтъците става само при смени на водата.
Три
вътрешни помпи. Всяка с дебит около 500 литра на час. Свързани са с електронно устройство което ги включва/изключва всеки 30 секунди. Тоест 30 секунди работи помпа 1, после спира, 30 секунда работи помпа 2, после спира, 30 секунда работи помпа 3, после спира и пак отначало. Идеята е да се създаде турбулентно движение на водата което отнася непотребните частици и едновременно симулира морски вълни.
Съмп няма.Рифовите и морски аквариуми само с риби обикновено използват т. нар. "съмп". Това е контейнер с вода който е свързан с аквариума и се намира под него. Идеята е всичката екипировка да се сложи в съмпа, а не да виси на аквариума. Също така съмповете дават възможност за по-ефективна биологична филтрация поради големия контакт на водата с кислород, което е благоприятно за бактериите.
Рефуджиум с размер около 3 литра. 10 см. дебел слой жив пясък на дъното и морски водорасли който той не можа да идентифицира (тук те се продават просто като водорасли за рефуджиум и обикновено са 2 или 3 вида ако не се лъжа). Осветлението за водораслите му идва само от прозореца – слънчева светлина и нищо друго.
За тези които не знаят; Рефуджиума е аквариум с размер около 1/10 от основния аквариум. Не е задължителен за рифовия или морски аквариум. Но е един естествен, лесен и много ефективен начин да се пречиства водата. В него се слага жив пяскък и морски водорасли.
Живият пясък съдържа множество дребни животни общо наричани “копеподи” които не само изяждат много от непотребните частици, но и служат за храна на много риби. Копеподите са много важна част от рифовия (а и просто морския, само с риби) аквариум. Това са безгръбначни животни, с размер по-малък от 0.5 мм, белезникави на цвят:
http://images.google.com/images?hl=en&q=copepodsПоради цвета и размера се едва се виждат с просто око и не загрозяват вида на рифа. Размножават се в огромни количества и присъствието им е доказателство за стабилен и здрав риф. Рефуджиума е идеално място за развъждането на копеподите тъй като рибите не ги безпокоят. Част от копеподите мигрират в основния аквариум разбира се.
Водораслите в рефуджиума не мигрират в основния аквариум поради начина си на размножаване. Те усвояват нитрати и фосфати. Нуждаят се от добро осветление – все едно че са в миниатюрен морски аквариум.
**Температура:
Не питах. Обикновената температура за рифов аквариум е от 26 до 28 градуса, но трябва да се поддържа доста стабилна тъй като изменение дори половин градус може да се отрази зле на някой видове корали.
Стартиране на аквариума:Започнал е смесвайки жив и нежив бял пясък, така че да получи достатъчно обем за покриване на дъното с около 7-8 см. слой. Смесването с обикновен пясък (без копеподи) е начин да се поевтини всичко. Няколко седмици след смесването неживият пясък се превръща в жив – тоест копеподите и бактериите го колонизират напълно. Възможно е да се започне и с малък процент жив пясък смесен с нежив но разбира се процеса на стабилизиране на аквариума ще е по-продължителен.
Сложил е и определено количество живи камъни. Както се вижда от снимката това не е максималното възможно количество, но все пак е доста добро.
Ако аквариума се стартира с много жив пясък и живи камъни стабилизиране почти или изобщо няма. Както съм споменавал и преди тук в много магазини правят рифови аквариуми с период на стабилизиране само 3 дни.
Стабилизирането на рифовия аквариум (и разбира се на морския, само с риби) се следи с тестове. От първият ден, всеки ден се измерват 3 неща – амоняк, нитрити и нитрати. В акварима който разглеждаме той е забелязал поява на амоняк след първите 4 дни. На втората седмица от развитието са се появили първите нитрити. Няколко дни след това са се появили нитрати. На третата седмица е забелязал плавно намаление на нитратите. Това намаление на нитратите сигнализира завършен цикъл на установяване на бактериите – тоест те вече усвояват и нитрати. За разлика от сладководните аквариуми в морските бактериите са способни да превръщат поне част от нитратите в свободен азот който напуска аквариума под формата на газ.
В този момент вече е възможно да се добавят дребни и евтини риби за да се уверим че всичко е наред без големи загуби на пари. Обикновено това са дребни представители на семейството Pomacentridae:
http://images.google.com/images?hl=en&lr=&q=damsel%20fish&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sa=N&tab=wiТой не е добавил тези риби, но е предпочел да добави раци и охлюви които се използват за чистене на аквариума от водорасли, храна и преместване на пясъка (което подпомага да не задържа отпадни вещества, пречиства цвета му и снабдява кислород за бактериите):
**12 Сини раци-отшелници – ядат неусвоена храна и отпадни частици
http://images.google.com/images?rls=ig&hl=en&q=blue+hermit&gbv=2**8 Турбо и 12 астреа – ядат водорасли
http://images.google.com/images?gbv=2&hl=en&rls=ig&q=turbo+snailhttp://images.google.com/images?gbv=2&hl=en&rls=ig&q=astrea+snail**8 Насариус (Nassarius) – преобръщат пясъка
http://images.google.com/images?gbv=2&hl=en&rls=ig&q=Nassarius&btnG=Search+ImagesБроя на охлювите/раците е общо взето произволен – стига да не гладуват.
В следващите дни ще поговоря още с него за това какви точно животни има в аквариума си и как ги е добавял. Добавянето на животни в рифовия аквариум трябва да става бавно за да се даде възможност на популациите от копеподи и бактерии да се адаптират към новия източник на непотребни вещества. Ако това не се спазва азотният цикъл се нарушава и е възможно не само да се появят водорасли но и някои от коралите да загинат поради недобрата преработка на токсичния амоняк.
Ето същият аквариум в края на 4-тата седмица от започването му:

И 12-та седмица:

На втората седмица той е добавил първите животни - всички охлюви и раци изброени по-горе. Както се вижда, не е чакал аквариума да се стабилизира напълно (по-горе пише през втората седмица е забелязал поява на нитрити - тоест все още стабилизирането не е пълно, до нитрати).
На третата седмица е добавил двойка риби-клоуни. Причината е че тук те са общо взето обикновени риби, не много скъпи, а освен това са евтини.
Турбо охлювите в неговия аквариум постепенно са умирали - около 1 умрял на седмица. Охлювите Астреа издържали дълго време, а Насариус винаги са си били добре. Той смята че те са животни с къс живот, не повече от година и когато ги е купил не е знаел на каква възраст са. Също така понякога те падат по гръб и не могат да се върнат в нормално положение и така умират. Забелязал е че мъртвите животни в неговия аквариум биват изяждани много бързо от останалите обитатели. Такова "усвояване" е много важно в рифовите аквариуми - поради многото камъни често е невъзможно да се видят или извадят умрелите животни. Да не забравяме че много от морските обитатели образуват и складират силно токсични вещества. Когато животното умре тези вещества просто изтичат от него в аквариумната вода (затова често съвета е ако някое животно умре във филтъра да се добави свеж активен въглен за премахване на поне някой от тези опасни вещества). Но е винаги най-разумно аквариума трябва да е достатъчно стабилен (тоест да има добра популация от бактерии, копеподи и други) и да има достатъчно животни -чистачи които да премахват мъртвите без да има нужда човек да наблюдава непрекъснато за тях и да трябва размества декорациите.
Карантина:Според него всички животни, особено рибите, трябва да преминават карантинен период преди да се сложат в основния аквариум. Той обикновено слага рибите си в отделен 40 литров аквариум за 1 седмица. Но повечето хора държат рибите в карантина за 1 месец. Идеяата е те лесно да се лекуват ако проявят проблеми. Някой риби като риби-ангели и пеперуди са по-лесно приспособими към нови условия (особено ако намират достатъчно храна по живите камъни, тъй като те се хранят с микроскопичните обитатели които ги населяват) и може да не се слагат в карантина. Клоуни, Тангове, и попчета задължително трябва да преминават карантина. Танговете изискват малко по-обемни съдове за карантина - тоест ясно е че в прилагането на карантината трябва да се съобразяваме с размерите и изискванията на рибите.
Добавянето на лекарства в основния аквариум може да се отрази лошо на някои обитатели, а също така разбира се ще излезе скъпо тъй като се третира много по-голям обем вода отколкото в карантинния аквариум. Също така улавянето на морски риби в голям аквариум е сериозен проблем. И разбира се една болна риба може да зарази останалите. Така че карантината е добра идея и не е нищо особено сложно - неговия карантинен аквариум е 40 литров, с много ниска светлина, само с пясък на дъното и няколко глинени саксиики за укритие. Има нагревател и филтърче с въртящо се биологично барабанче (едни от най-евтините филтри). Нищо друго - цели за лесно обслужване и да има поне някакви укрития за рибите.
След четвъртата седмица той е почнал да добавя животни малко прибързано, но все пак не е имал проблеми. Първите корали са били Fungia repanda, пурпурен корал-чиния и една колония от зелени звездни полипи. Също така е добавил една нова риба - жълт танг.
http://images.google.com/images?hl=en&lr=&q=Fungia+repanda&btnG=Search+Imageshttp://images.google.com/images?hl=en&lr=&q=purple+plate+coralhttp://images.google.com/images?hl=en&lr=&q=yellow+tanghttp://www.aquariumarts.com/greenstarpolyp2.jpegДо 8-мата седмица не е добавял нищо друго. Както споменах вече добавянето на животни в рифовия аквариум трябва да става постепенно - най-добре не повече от едно животно за да се даде време на системата (бактерии и други) да се адаптира към новият източник (и същевременно възможен потребител) на непотребни вещества. Създаването на красив и здрав риф е наистина въпрос на търпение - смята се че всичко се стабилизира добре едва след около 1 година и то само ако не се правят драстични промени в подреждането и особено разместването на грунта.
От 8-мата до 10-тата седмици той пак е нарушил общото правило и е добавил доста неща. Перлен корал, метално зелен корал-мозък (род Трахифила), тръстиков корал, корал зелена роза (друг вид Трахифила) и жълт пръстовиден корал. Тоест общо 5 корала, по 2 на седмица:
http://images.google.com/images?hl=en&lr=&q=pearl+coralhttp://images.google.com/images?hl=en&lr=&q=green+brain+coralhttp://images.google.com/images?hl=en&lr=&q=cane+coralhttp://images.google.com/images?hl=en&lr=&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=trachyphyllia&spell=1http://www.aboututila.com/Photos/AdamLaverty/Coral-Yellow-Finger.JPGМежду 13-тата и 16-тата седмица пак е добавил много неща - голяма синя мида, друг вид риба от рода на танговете, огнена риба ангел, 2 неонови попчета, зелен корал, червен мозъчен корал и пурпурна горгония:
http://www.peteducation.com/images/articles/a_262_maxima.jpghttp://z.about.com/d/saltaquarium/1/0/g/c/dcraighippo_400.JPGhttp://www.aquavisiontech.com/images/flame_angel.jpghttp://animal-world.com/encyclo/marine/goby_ble/images/NeonGobyWMGo_C030.jpghttp://www.aquariumarts.com/euphylliaancora.jpeghttp://www.masla.com/images/braincoral02.jpghttp://www.garf.org/14/14gorg/purpgorgsj349263.JPGДруги детайли за неговия аквариум:- Температурата не поддържа с нагревател тъй като живее във Флорида и е топло. Предполагам че не е толкова задушно като в Тексас и хората не живеят непрекъснато със затворени прозорци и кондиционери, но все пак не знам как точно поддържа около 27 градуса. Това означава че стаята трябва да е около 30 градуса - малко горещо според мен.
- Разположението на коралите трябва да е внимателно. Обикновено коралите не трябва да се докосват - трябва да се остави растояние поне 5 см. между тях. Те непрекъснато се борят за територия отделяйки различни химикали, някой от тях опасни и за човека. Някой корали са особено агресивни. В неговия случай един пурпурен корал-чаша се е оказал особено агресивен и е убил е близкостоящия си съсед - здрав корал с прекрасен вид. Коралът-чаша няма израстъци и е просто цветни плочки - тоест не изглежда активен или агресивен. Тоест коралите трябва да се проучат добре преди да се поставят в аквариума за да се избегнат проблеми.
- Пипането на коралите трябва да се прави много внимателно. Обикновения съвет е да се ползват гумени ръкавици, но повечето хора, както и моят познат, просто ги хващат в основата, по възможност за камъните за които са закрепени и плавно ги изваждат или местят. Както сме спомеавали преди - морските обитатели не само имат силни токсични вещества за защита, но често са гостоприемници на екзотични видове бактерии и други организми които могат да причинят ужасяващи кожни проблеми.
- Общият дебит на филтрацията в неговия аквариум е около 4 200 литра при обем на аквариума 260. Както споменах по-горе - част от този дебит е разпределен между 3 вътрешни помпи работещи на таймер и създаващи изкуствено вълнообразно движение на водата. Всяка помпа е с дебит около 850 литра на час (погрешно бях посочил 500).
- Смяна на водата - веднъж седмично, 10% от обема.
Морската вода се получава като обратноосмозна вода се смесва със специална сол. Разбира се използва се обратноосмозна вода с цел да се избегнат вредни вещества които могат да се съдържат в чешмяната вода. Но моят познат смело ползва чешмяна вода с което напълно ме обърква тъй като както съм споменавал и преди чешмяната вода в Америка може да е чиста но съдържа огромно количество различни химикали. Просто третиране за премахване на хлора е общо взето безполезно ако става въпрос за поддържане на стабилен аквариум за дълго време.
Също така при приготвянето на морската вода е нужно тя да се остави да се смесва (с малка вътрешна помпа) поне за 12 часа. Не знам точната причина за това но предполагам че има връзка с някакви физико-химични процеси които имат нужда от време за да се "успокоят", а морските животни реагират отрицателно на прясно приготвения солев разтвор.
Общи препоръки:Питах моя познат как точно би подходил ако отново прави морски аквариум. Каза ми следния пример:
- Аквариум 260 литра
- Светлина - около 400 вата (110 вата актинична, 260 вата бяла, 10 000 Келвина)
- Скимър - колкото се може по-голям, тоест предназначен за повече от 260-литров аквариум.
- 50% от пясъка да е жив, другите 50% да са обикновен морски пясък. Идеята, както споменах преди, е да се намалят разходите за пясък тъй като само за няколко седмици неживия пясък се превръща в жив.
- Поне 300 килограма живи камъни.
- Активния въглен се слага след няколко седмици от развитието на аквариума. Целта е да се даде възможност на естествени процеси да протекат нормално, а не да се подтискат поради изкуствено пречистване на водата.
--Николай