Боби, надявам се няма да възразиш да споделя и аз малко размисли и страсти.
На първо място най-важното нещо, което трябва да осигурите, това е силна и хомогенна светлина. Колкото повече светлина осигурите, толкова по-високи скорости на затвора ще постигнете при по-ниско исо. Не е нужно тази светлина да бъде пусната постоянно - аз лично 'светя силно' само когато ще снимам. Не забравяйте, че рибите не обичат силна светлина и стават по-нервни и активни, когато е светло. Въпреки всичко половин час по-силно светене няма да ги притесни особено.
Под хомогенна светлина имам предвид крушките да са с еднаква или близка цветна температура. За цветната температура няма какво да ви обяснявам, този урок го знаете и без друго. Важното е да не смесвате различните източници - например или само крушки с нажежаема жичка, или само енергоспестяващи или само халогени. Смесването ще доведе до необичайни и определено неприятни цветове. Не забравяйте, че растенията отразяват светлина, и много често се получава зелено оцветяване на светлината именно от отраженията.
Силната светлина ще улесни още нещо важно за апарата - фокусирането. Колкото по-слаба е светлината, толкова по-трудно фокусират камерите, независимо дали ДСЛР или компактен. Ниския контраст и липсата на ясни очертания затрудняват много фокусирането.
Дълбочитана на фокус, на английски DOF, е функция на фокусното разстояние на обектива, блендата и разстоянието до обекта. За да не навлизаме в излишни математически подробности, най-лесно ще ви е да запомните следните правила:
1. малката бленда увеличава DOF-a. Малката бленда е голямо число F. Бленда F2.8 е голяма, бленда F8 е малка и с бленда F8 при еднакво фокусно разстояние и разстояние до обекта, ще даде в пъти по-голяма дълбочина.
2. колкото по-близо е обекта, толкова по-малка е зоната на фокус. В макро фотографията това е един от основните проблеми-малки неща се снимат при голямо увеличение, предимно от близо, и блендата изисква да е затворена до стойности буквално на предела - мапример F22 за да получите приемлива дълбочина на фокуса. Един пример - с апарат APS-C размер на матрицата, обектив с фокусно разстояние 105мм и фокусиран обект на 30см при бленда F22 дава зона на фокус от 0,45cm. т.е. по-малко от половин сантиметър. Същия обектив при същата бленда, но фокусиран на 3 метра вече дава 0.72м или 72см дълбочина на фокус.
3. Колкото 'по-дълъг' е обектива, толкова по-малка е зоната на фокус.
не физическата дължина е от значение в случая. Във фотографския жаргон дълъг обектив се нарича обектив с голямо фокусно разстояние. В общи линии обективите се делят на 3 условни категории - широки, нормални и дълги. Широките обективи са с фокусни разстояние в диапазона на 8 до 24мм. От 24мм до 70мм се водят нормални. От 70мм нагоре се водят теле-обективи, или дълги. Тези граници разбира се са условни. Фокусното разстояние определя зрителния ъгъл, който един обектив покрива. Широките обективи покриват зрителен ъгъл от около 130 градуса, докато телеобективите, в зависимост от дължината, покриват зрителен ъгъл от порядъка на 20-30 градуса. Счита се, че обектив с фокусно разстояние 50мм на фул-фрейм камера покрива зрителния ъгъл на човешкото око, и затова този обектив се нарича 'нормален'.
Комбинацията от трите води до следния извод - колкото по-далеко, с колкото по-широк обектив снимате, ще имате по-голяма зона на фокус при по-голяма бленда. (не забравяйте - голяма бленда означава малко число).
УВИ тази комбинация не е удачна по ред причини - на първо място защото широките обективи изкривяват пространството и обектите на близък план изглеждат огромни, а тези на по-заден план изглеждат миниатюрни
Все пак искате да снимате рибите си , а не аквариума в хола... Широките обективи можете да използвате за общи планове... Дългите - за близък план на рибата...
Моята препоръка е да използвате 'зума' на камерата и да снимате малко от по-далко, като се стремите да не използвате максималното приближение. Обикновенно при максимален зум камерите фокусират по-неточно и по-бавно, а освен това и резолюцията в повечето случаи пада... Опитайте се да намерите златната среда - аз лично предпочитам диапазона между 70 и 130мм...
Разстояние от около 1,5-2м до аквариума, в зависимост от рибите разбира се, също е удачно. По-близо до аквариума = по-нервни риби. По-далеко от аквариума = по-бавен и неточен фокус.
Оптималния баланс между качество, идея и композиция е онова, което прави снимката победител. Аз лично досега не съм успял да уцеля точно това в един кадър. За мен е интересно да има някаква история в снимката, или да се покаже грацията на рибата, а не снимката да е като от учебник по ихтиология.
Елее...толкова много писах, а нищо не показвам
Ето ви нещо на непочистен аквариум от скоро - с много забележки, но мисля да оставя на Боби да си каже мнението. За мен това е просто хубава, качествена но посредствена снимка.
Updated view by
Rhy@n, on Flickr