Други аквариумни обитатели > Растения
Стартиране на безпроблемен растителен аквариум
kraltchev:
Ето моето виждане за това как безпроблемно да направим на аквариум с растения. В растителния аквариум снабден с добро осветление и СО2 появата на водорасли се смята общо взето за даденост. Особено в първите 4 до 6 месеца от пускането на аквариума. Аз лично приписвам тези проблеми на липсата на търпение и на прекаленото увличане (поне в Америка) по торенето, както и на гоненето на химически концентраций на този или онзи тор.
Общата идея е нещата да се оставят да протичат възможно най-естествено. Изполваме светлината (тоест продължителността на осветяването) като контролиращ фактор.
1. Засаждаме възможно най-много растения.
2. Наливаме "мътилката" събрана от филтъра на стар, но още работещ аквариум. Просто изливаме в аквариума, не се стараем да е на определено място (в грунта или където и да е.)
3. Инсталираме силна светлина (повече от 0.5 вата на литър). Пускаме лампите само 2-3 часа на ден. Останалото време аквариума се осветява или само от светлината в стаята или само с много слаба светлина (с цел поне нещо да се вижда).
4. Пускаме СО2 нон-стоп, ден и нощ. Това е много важно. Без СО2 по време на тъмния период, в който има много малко светлина, някой растениа буквално изгниват за 2-3 дни. Така че пускаме СО2 и го оставяме да си бълбука. Разбира се не прекалено много.
5. Смяната на водата трябва да е възможо най-честа и предимно по малко. Например 5% всеки 2-ри ден е по-добре от 20% всеки 5 дни. Математиката ми е неточна, но идеята е ясна.
6. След първата седмица от пускането на аквариума както е описано в точки 1 до 5 почваме да добавяме Калий. За аквариуми с обем 60 до 250 литра слагаме около 1/4 чаена лъжичка 1 път в седмицата. Не мерим точно 1/4 лъжичка. Идеята е да осигурим Калий, не да поддържаме някакви глупави концентрации.
7. Един месец след пускането на аквариума слагаме 1/4 чаена лъжичка Калций и 1/4 чаена лъжичка Магнезий. Разбира се ако водата от чешмата ви вече има Калций и/или Магнезий добавяме само липсващия елемент.
8. Два месеца след пускането на аквариума слагаме Желязо, Микроелементи, Нитрати и Фосфати. По една щипка от всеки два пъти в седмицата.
9. След втория месец почваме да увеличаваме продължителността на светлината. Добавяме само 30 мин. седмично. Докато достигнем желаната продължителност (8-12 часа).
Това на което се основава този изпитан метод е силната светлина и постоянното снабдяване с СО2. Чаените лъжички и щипките торове дават общ ориентир за торенето - количествата които описах са минимални и напълно достатъчни. Идеята е да не се впускаме в прекалена и излишна точност.
В резулат на описания метод се получава много стабилен аквариум. Можем да го оставим да се изпари 30% без никакви водорасли. Можем да спрем да торим седмици наред. Можем да не храним или да прехранваме рибите. Единствените проблеми са малко водорасли на стъклата - толкова малко че изискват чистене 1 път месечно или дори по-рядко.
--Николай
killiman:
Много интересна програма. Да взема да опитам ли? :)
kraltchev:
Три години след написаното по-горе внасям една МНОГО важна поправка:
Точка 4 - Въглеродният двуокис не бива да се оставя да бълбука през нощта.
Причината е двойна:
1. Нощем растенията отделят въглероден двуокис не им е нужен допълнително. Увеличеното количество на СО2 през нощта води до спадане на рН. Това е важно защото:
2. Биофилтърът във растителните аквариуми работи със силно понижена ефективност. Това етака поради ниското рН и наличието на много СО2. Бактериите и другите организми съставящи биофилтъра обичат кислород. Затова нощем е разумно не само да се изключва подаването на СО2, но и да се продухва въздух. Повишенот рН и намаленото количество СО2 помага на подтиснатия биофилтър да работи по-добре поне една част от денонощието.
--Николай
Kratun:
Във връзка с последното допълнение мога да кажа следното:
1. Винаги използвам активен реактор за разтваряне на СО2. Когато се изключи осветлението, реакторът спира да работи (това е много важно при захранване с мая и захар - СО2 се трупа на голям мехур и излиза от аквариума почти без да се разтваря). Когато имаме СО2 под налягане, тази роля се изпълнява от магнит-вентил. Твърдя, че това е достатъчна предпазна мярка по отношение на бактериите.
2. Не съм използвал аерация в тъмната част на деня. Сигурен съм, че липсата на й не води до негативен резултат.
Благодаря, на Ники Кралчев за последователността му!
kraltchev:
Едно лично наблюдение с изключването на СО2 и подаване на въздух:
Вечер:
Спирам СО2. Пускам въздух с камъче. Само 30 мин. след спирането на СО2 рН се вдига до 7.2 и се уравновесява за през нощта.
Сутрин:
Спирам въздуха. Пускам СО2. Отнема 3 часа рН да падне от 7.2 до 6.7
Това може и да е само моя аквариум. Но ако ще правите продухване с въздух през нощта поне проверете колко бързо се натрупва СО2 сутрин. Целта е да не се включват силните лампи ако още няма достатъчно СО2.
--Николай
Навигация
Преминаване към пълната версия